Följ Andrea & Ulf genom USA

Här kommer Ni att få följa vår resa i USA, som ska ta oss från Chicago till San Francisco, längs Route 66 och Highway 1. Samt våra förberedelser inför denna resa. Välkomna!

Dag 20 San Francisco

Kategori: Dagbok

Oj vilken dag gäller att utnyttja sista timmarna som turist väl!

Började dagen med att lämna hotellet 08.30, vi hade kollat in kartan och räknat till att det skulle vara drygt tre kilometer till piren i hamnen där båten till Alcatraz avgår dessutom skulle det bara vara att följa gatan direkt utanför hotellet.

Härligt med en promenad men San Francisco är inte som andra storstäder i USA utan här är det ganska kuperat så när vi klev ut från hotellet var det 1,5 km rakt upp i luften för att sedan bli en rejäl backe ner från höjden. Men en väldigt trevlig promenad.

Kom till piren i god tid så här kompletterade vi med lite frukost då vi på morgonen bara tagit varsin yoghurt på hotellet. Vi hade biljetter för avfärd kl 10.30, tog ca 15 minuter ut till Alcatraz. Började med att se en film om öns historia. Väldigt intressant att det började som en militärbas med syfte att skydda SF bukten, sedan som militärfängelse och sedan som statligt fängelse. Dock la man ner fängelse 1963 då det behövde mycket underhåll och var väldigt kostsamt. Under hippieperioden  intog indianerna ön och krävde den som sin. Men efter 15 månaders ockupation gav de upp utan framgång.

Efter filmen som var 20 minuter, gick vi upp för kullen och in i själv fängelset. Här fick man individuell guidning med egen manick och hörlurar och följde rösten anvisningar om hur man skulle gå. Väldigt intressant att både få se och höra om detta ställe. Det var både fd fångvakten samt fångar om berättade historier och om händelser som hände när Alcatraz fortfarande var i drift.

Isoeleringscellerna

Rekommenderar starkt ett besök här om man besöker San Francisco! Vi tog båten tillbaka 13.30. Gick sedan till Pier 39, som är Kaliforniens andra mest besökt turistattraktion efter Disneyland. Här blev det lunch på Hard Rock Cafe.

När vi ätit upp och precis betalat fick vi syn på fyra kända ansikten. De fyra svenska herrarna vi träffade på i Albuquerque! Komiskt att vi stötte på varandra igen, att vi var på exakt samma ställe samma tid. Blev lite prat om alla intryck längs resan. De ska imorgon åka tillbaka till LA för att på måndag flyga hem till Sverige.

Sedan delade vi på oss. Andrea tog hop on - hop off bussen tillbaka till Union Square för att shoppa det sista och Ulf valde att promenera tillbaka och även besöka den kända vägen "crookedest street". Han gick även upp och ner för denna och spanade in alla som körde denna lustigt väg. Sedan tog han den kända spårvagnen tillbaka.

Efter att vi efter två timmar mötes upp igen blev det lite shopping även för Ulf innan vi gick till hotellet för att lämna påsarna. Här hade vi kunnat valt att stanna kvar en istället tog vi spårvagnen tillbaka till Pier 39, våra fötter var nu trötta för att gå mer.

Vi skulle nämligen åka kvällsturen med hop on - hop off bussen. Dock är kvällsturen utan möjlighet att hoppa av och på. Denna tur tog drygt två timmar och gick tillbaka till Union Square så vi kunde gå de sista kvarteren hem. Då vi både var slitna efter över 12 timmar på stan köpte vi med oss middag till hotellet.

Imorgon är sista dagen på denna otroliga resa, vår skjuts ut till flygplatsen hämtar oss kl 10 så det blir bara att kliva upp och stänga väskan för att sen påbörja den drygt 15 timmar långa resan hem.

Nästa gång vi hörs är vi åter i Sverige!