Följ Andrea & Ulf genom USA

Här kommer Ni att få följa vår resa i USA, som ska ta oss från Chicago till San Francisco, längs Route 66 och Highway 1. Samt våra förberedelser inför denna resa. Välkomna!

På gång!

Kategori: Allmänt

God morgon får vi hälsa från ett grått Frankfurt.

Sömnen har varit god och vi vaknade lite före åtta och det verkar som vi lyckats komma in i den eurpeiska tiden.

Nu har vi checkat ut och tagit oss innanför alla kontroller så nu väntar frukost och därefter väntan på avgång 12.15.

Hoppas på avgång idag!

Dag 21/22 San Francisco - Frankfurt

Kategori: Dagbok

Så kom vi till resans slut. Idag packade vi bara hit r saker och väntade på shuttelbilen som skulle ta oss till flygplatsen. Vi hade bokat skjutsen till kl 10 då vi visste att eventuella problem skulle kunna uppstå på flygplatsen.

Och mycket riktigt det första vi mötes vi av är att flyget till Frankfurt är inställt! Något vi var lite beredda på då vi läst på svenska nyhetstidningar att SAS ställt in alla sin flyg till Tyskland i morgon då Lufthansa tänker strejka imorgon måndag. Så vi hade fått veta via SAShemsida  att vårt anslutningsflyg Frankfurt-Arlanda är inställt imorgon.

Då vi var ute i god tid var det inte så många vid Lufthansas incheckningsdisk. bara en öppen vi fick stå i kö i 20 min och sen när vi kom fram var det inga problem att bli ombokade till ett flyg med United som skulle gå 1 timme tidigare. Vårt anslutningsflyg kunde de dock inte gör något åt från SF. Så vi får se hur det blir i Frankfurt.

Efter incheckning, bagagelämning och gått igenom säkerhetskontrollen blev det en sen frukost/lunch och lättnad att vi i alla fall kom med ett flyg till Frankfurt och slapp bli kvar i SF.

En liten rolig sak dock när vi lämnade väskorna. Ulf hade övervikt! Och Andrea 1 kg till godo. Och så kanske ni tror att Andrea lagt massa saker i Ulfs väska men så är inte fallet. Men han har alla broschyrer, kartor och gudieböcker så det kan nog förklara övervikten.

Och ska vi jämföra Lufthansa vs. United så känns United något sämre. Lufthansa hade bättre utrymme och servicen var betydligt bättre.

.....

Efter 9,5 timmar, flög in en timme, landade vi på ett folktomt flygplats. Som vi befarade så var alla flyg här inställda. Blev hänvisade hit och dit men konsten till rätt kör för att kunna boka om. Efter 2 timmar var vi inbokade på första planet imorgon till Arlanda kl 12.15. Vi hade möjlighet att ta tåg men  det skippade vi. Personalen var hjälpsamma och mackor, dryck och snacks delades ut i köerna så stämningen var ändå god.

Vi bestämde oss dock för att försöka få tag i ett hotell för natten och valde att ta in på Hilton här på flygplatsen och förhoppningsvis får vi ersättning i efterhand.

Kom till hotellrummet kl 13 och Andrea slocknade direkt då hon inte sovit något på planet. Ulf som sovit ett antal timmar på flyget utnyttjade hotellets relaxavdelning med bastu och sedan en promenad runt flygplatsen.

När Andrea vaknade vid 17 blev det middag på McD, en promenad runt flygplatsen och sedan landade vi på Starbucks, fika och utnyttjande av det wifi.

Sedan blir det tillbaka till hotellet och försöka sova igen och komma in i svensk tid igen och hoppas att strejken är över i morgon som de säger och att vårt plan går 12.15.

Intryck Frankfurt

Aldrig mera Lufthansa!

Idag har vi lärt oss köa och vänta och köa och vänta!

Dock glada miner och vi är glada att vi kom över pölen!

På väg hem!

Kategori: Allmänt

Tur att vi åkte till flygplatsen i god tid. Lufhansas plan till Frankfurt var givetvis inställt och vi hade turen att komma med ett plan från United som går en timme tidigare än det vi skulle med. Vi var de sista som kom med det planet.

Hur vi kommer från Frankfurt till Arlanda blir en fråga att lösa när vi landet men nu väntar 11 timmar i luften och just nu är kl här 12.30 och 21.30 hemma i Sverige.

Dag 20 San Francisco

Kategori: Dagbok

Oj vilken dag gäller att utnyttja sista timmarna som turist väl!

Började dagen med att lämna hotellet 08.30, vi hade kollat in kartan och räknat till att det skulle vara drygt tre kilometer till piren i hamnen där båten till Alcatraz avgår dessutom skulle det bara vara att följa gatan direkt utanför hotellet.

Härligt med en promenad men San Francisco är inte som andra storstäder i USA utan här är det ganska kuperat så när vi klev ut från hotellet var det 1,5 km rakt upp i luften för att sedan bli en rejäl backe ner från höjden. Men en väldigt trevlig promenad.

Kom till piren i god tid så här kompletterade vi med lite frukost då vi på morgonen bara tagit varsin yoghurt på hotellet. Vi hade biljetter för avfärd kl 10.30, tog ca 15 minuter ut till Alcatraz. Började med att se en film om öns historia. Väldigt intressant att det började som en militärbas med syfte att skydda SF bukten, sedan som militärfängelse och sedan som statligt fängelse. Dock la man ner fängelse 1963 då det behövde mycket underhåll och var väldigt kostsamt. Under hippieperioden  intog indianerna ön och krävde den som sin. Men efter 15 månaders ockupation gav de upp utan framgång.

Efter filmen som var 20 minuter, gick vi upp för kullen och in i själv fängelset. Här fick man individuell guidning med egen manick och hörlurar och följde rösten anvisningar om hur man skulle gå. Väldigt intressant att både få se och höra om detta ställe. Det var både fd fångvakten samt fångar om berättade historier och om händelser som hände när Alcatraz fortfarande var i drift.

Isoeleringscellerna

Rekommenderar starkt ett besök här om man besöker San Francisco! Vi tog båten tillbaka 13.30. Gick sedan till Pier 39, som är Kaliforniens andra mest besökt turistattraktion efter Disneyland. Här blev det lunch på Hard Rock Cafe.

När vi ätit upp och precis betalat fick vi syn på fyra kända ansikten. De fyra svenska herrarna vi träffade på i Albuquerque! Komiskt att vi stötte på varandra igen, att vi var på exakt samma ställe samma tid. Blev lite prat om alla intryck längs resan. De ska imorgon åka tillbaka till LA för att på måndag flyga hem till Sverige.

Sedan delade vi på oss. Andrea tog hop on - hop off bussen tillbaka till Union Square för att shoppa det sista och Ulf valde att promenera tillbaka och även besöka den kända vägen "crookedest street". Han gick även upp och ner för denna och spanade in alla som körde denna lustigt väg. Sedan tog han den kända spårvagnen tillbaka.

Efter att vi efter två timmar mötes upp igen blev det lite shopping även för Ulf innan vi gick till hotellet för att lämna påsarna. Här hade vi kunnat valt att stanna kvar en istället tog vi spårvagnen tillbaka till Pier 39, våra fötter var nu trötta för att gå mer.

Vi skulle nämligen åka kvällsturen med hop on - hop off bussen. Dock är kvällsturen utan möjlighet att hoppa av och på. Denna tur tog drygt två timmar och gick tillbaka till Union Square så vi kunde gå de sista kvarteren hem. Då vi både var slitna efter över 12 timmar på stan köpte vi med oss middag till hotellet.

Imorgon är sista dagen på denna otroliga resa, vår skjuts ut till flygplatsen hämtar oss kl 10 så det blir bara att kliva upp och stänga väskan för att sen påbörja den drygt 15 timmar långa resan hem.

Nästa gång vi hörs är vi åter i Sverige!

Intryck San Fransisco

Kategori: Allmänt

Ja det finns mycket att säga om storstäder - antingen gillar man dom eller också räcker det med en gång!

San Fransisco tillhör den förstnämnda varianten.

Atmosfären liknande den i Kapstaden, vatten, fint och lättöverskådligt centrum, promenadvänligt och dessutom med ett samlingsområde. Waterfront i Kapstaden och Pier 39 här i San Fransisco.

Ska ni till en ny storstad åkt till San Fransisco!

Dag 19 Monterey - San Francisco

Kategori: Dagbok

Idag var det dags att köra in till San Francisco, resans slutmål!

Körde från Monterey redan kl halv åtta, då vi skulle lämna bilen kl 12 inne i centrala SF. Och vi ville idag även ta gamla Highway 1. Sträckan idag var även idag väldigt vacker med mycket odlingslandskap och stup ner i havet. Idag så vi dock inte så mycket ut över havet då dimman låg på.

Det tog oss 3 timmar in till SF och vi lämnade tillbaka bilen. Kändes lite konstigt att bli av med vår bil då denna varit en fast punkt under hela resan och den funkat så bra. Den totala avstämningen av den totala sträckan vi kört blev 584 mil. Route 66 är ca 400 mil och sträckan LA-SF drygt 60 mil så det blev några ytterligare mil med våra avstickare och dagsetapp de resfria dagarna.

Gick sedan de två kvarteren till hotellet och det var inga problem att checka in fast klockan bara var strax efter 11. Upp på rummet och lämna av alla saker och sen begav vi oss ut på stan. Här bor vi väldigt centralt vid Union Square. Intog lunch Burger Bar på varuhuset Macy's. Firade ankomsten med riktiga amerikanska hamburgare.

Utsikten från restaurangen

Sedan ut och hoppa på hop on - hop off bussen, för resan fjärde storstaden vi besöker och väljer detta sightseeingsätt. Perfekt tycker vi för att få en bra överblick över staden vi besöker och man få se mycket på den korta tid vi har.

Åkte denna och första stora målet var Golden Gatebron, när vi kom fram såg vi inte toppen av bron men efter 5 min försvann molnen och vi fick perfekt överblick över bron och väldigt bra bilder. Sedan på nästa buss som körde över bron. Går även att gå över hela bron men detta vågar tyvärr inte Ulf. Och med tanke på dagens vindar och kyla så var det kanske ändå rätt bra.

Vi åkte vidare och nästa stop för oss blev Pier 39, en pir med massa restauranger och affärer. Köpte även biljetter till imorgon då vi ska besöka Alcatraz. Fick biljetter till kl 10.30 så imorgon blir det inte heller någon sovmorgon men det har det ju knappt blivit någon dag.

Blev en fika i solen som värmde skönt och sedan bussen tillbaka till Union Squ. Ulf parkerade sig i parken och kollade in folk medan Andrea kollade av några affärer. Sedan var klockan närmare 19 och vi bestämde oss att efter 3 timmar bilkörning och 7 timmar turistande blev det en kväll på hotellet. Blev lite mat och snacksinköp på väg tillbaka och sedan en lugn kväll.

Morgondagens besök!

Tuff cykeldam!

Kategori: Allmänt

Igår när vi stannade på en av fotoplatserna på kustvägen upp mot Monterey så kom den här damen stretande uppför backen. När hon fick se oss så stannade hon och bad oss ta ett kort på henne med hennes kamera.

Det fixade givetvis Andrea och efter fotandet blev det ett långt samtal. Hon bodde lite söder om San Luis Obispo och hade tagit bussen upp till Salinas vid Monterey för några dagar sedan och var nu på väg hem längs med den fina kustvägen. Full packning och det var inga problem att tälta på campingplatserna då det fanns särskilda plaster för cyklister så de fick lite samhörighet bland alla stora husbilar.

Lycka till på den fortsatta färden får vi väl säga till den cyklande damen!

Intryck Monterey - San Fransisco

Kategori: Allmänt

Fina "bayer" som Santa Cruz, Half Moon Bay och Pacifica.

Jordgubbsland, grönsaksland och boskapsområden och inte minst en underbar natur längs med Stilla havet med klippor och härliga stränder.

Vädret idag soligt men ju längre norrut vi kom desto mer sjönk temperature.

Handdusch!

Kategori: Allmänt

I Monterey som var vårt 12 hotell så stötte vi på första duschen som hade en handdusch. De gjorde till och med reklam om detta på sin hemsida. Det enda som hade blivit lite fel var att den var monterad i badkaret och inte i den fina duschen.

Så det kan bli!

Kan också rapportera att de har olika system för kranar och påsättning av vattnet i alla stater.

Dag 18 San Luis Obispo - Monterey

Kategori: Dagbok

Idag var planen att åka de 30 milen längs kusten upp mot Monterey. Vi trodde inte det skulle ta så lång tid då det inte fanns så mycket längs vägen. Planen var lite sovmorgon men Ulf var uppe med tuppen så det var bara för Andrea att kliva upp. Lämnade hotellet kvart i nio och styrde mot gamla Highway 1.

Längs vägen körde vi om många som var ute och cykeltränade och område verkar vara ett populärt cykelområde.
Det förekommer också en del liggcyklar och idag passerade vi en konstig variant så vi var till och med tvungna att stanna och invänta denna herre på backens topp. Denna cykel var importerad från Tyskland via hans vän i Kanada.

Han blev glad att vi väntade på honom på toppen då han behövdes en paus. Visade sig att han bodde ca 20 miles söder över. Vi pratade en tag med hon och önskade honom en fortsatt trevlig dag och sedan körde han iväg neråt på andra sidan berget och vilken fart. Vi körde ikapp honom efter ett tag i alla fall.

När vi kört en timme från hotellet passerade vi Hearts Castle, vi hade hört en del om detta ställe och vi stannade till. Detta är ett nationellt minnesmärke och är ett hus som tidningsmagneten William Hearst lät uppföra 1919 och pågick i 28 år! Han var väldigt inspirerad av den europeiska stilen. Framförallt Italien och Spanien och det syndes en del på detta ställe. Vi tog en guidad tur upp till slotten då man inte kan åka upp själv då det ligger högt på ett berg. Vi blev kvar här i tre timmar och avslutades med en lunch innan vi påbörjade resan norrut igen.

Efter bara 10 minuter var vi tvungna att göra ett stop då vi mötes av stränder fulla av sjölejon, detta var väldigt fascinerande och det låg hundratals längs stranden.

Vidare igen och nu började den riktiga häftiga vägen längs Highway 1, slingrande väg längs kusten med höga berg och stup ner mot havet. Gick inte så fort och utsikten var riktigt häftigt.

Blev en del stop längs vägen. Blev 16 mil på 3,5 timme inkl en lite fika paus på ett ställe med fin utsikt över havet och delfiner som utsikt.

Precis innan vårt stop för natten ligger Pacific Grove och här finns en 17 miles lång turistväg med ett antal golfbaner bland annat Pebble  Beach som är en av USA bästa bana och sträcker sig längs kusten. Här blev det ju såklart ett stop för Ulf.

Andrea tyckte dock stopet på stranden var bättre när hon fick doppa fötterna i Stilla havet, dock lite väl kylslagit för ett helt dopp.

Sedan körde vi in till Monterey som var dagens stop, mysig liten stad. Checkade in kl 19 och fick en svit! Riktigt fint boende med sovdel, soffdel, matplats, balkong, stor plattv, eldstad, dusch och badkar. Gick en sväng genom stan och åt åter igen middag på Denny's som blivit en favorit.

Sedan tillbaka till hotellet, tidig väckning imorgon då vi imorgon har 3 timmars körning in till San Francisco Och ska lämna bilen kl 12. Nu börjar denna resa verkligen närma sig sitt slut men oj vad grejer vi gjort och sett och än har vi ju en del saker kvar.

Intryck San Luis Obispo -Monterey

Kategori: Allmänt

Direkt ner till havet vid Morro Bay och sedan en fantastisk kustväg hela dagen. Vattnet till vänster och berget till höger. Som mest hade vi cirka 300 meter ner till vågorna och denna sträcka tog dryga tre timmar att köra.

HELT fantastisk!

Dag 17 Los Angeles - San Luis Obispo

Kategori: Dagbok

Idag var det alltså dags att lämna Los Angeles efter 2,5 intensiva dagar och åter packa väskan och åka norrut.

Vi tog oss ut ur LA på gamla Highway 1 som efter Santa Monica går längs med havet. Det enda som är mellan havet och vägen är en rad med exklusiva villor. Detta område mer känt som Malibu, ibland kommer det fina stränder i mellan och när vi passerade imorse låg det fullt med surfare ute och väntade på den perfekta vågen.

Vår plan var att åka ut ur LA och sen hitta något bra ställe och äta frukost på men tyvärr dök det inte upp något bra ställe förrän vi kom till Oxnard och klockan var kvart i elva och detta efter 2,5 timmars åkning. På väg in i Oxnard passerade vi flera stora odlingar och vid jordgubbsodlingarna var det full aktivitet.

Sedan fick vi ta den nya vägen 101 norr över då gamla Highway 1 inte finns kvar i sin helhet. Kom till Santa Barbara, ett ställe dit många Los Angelesbor åker till på helgerna till deras små!?! fritidshus (läs normal stora villor i svenska mått). Här tog vi en promenad vid stranden och piren. Fint väder idag med strålande sol men tyvärr lite för kalla vindar från norr.

Här var det även dags för Ulf att få frisyren fixad så vi letade upp en barber, var löpande band metoden på stället. Vi fick vänta 10 min sen var det Ulfs tur, 3 mm på toppen och 2 mm på sidan. På ytterligare 10 min var han klar och frisören hade verkligen lagt ner sin själ och Ulf blev nöjd och kan nu skippa kepsen den närmaste veckan. Andrea vågade dock inte låta någon amerikansk frisör komma nära hennes hår.

Sedan vidare norrut, blev tipsade att ta en väg upp mot bergen istället för H1, då den till dagens slutmål inte skulle vara så speciell. Vi styrde upp mot bergen och här kom vi upp högt och passerade ett antal vingårdar även en del andra odlingar.

Passerade Grover Beach och Pismo Beach och även dessa två ställen verkar vara två helgresemål. Med massa fina fritidshus, campingar med 100 tals uppställda husbilar (mest husbilar i detta land men oftast har man en bil med sig  som man drar bakom) och hotell.

Sedan kom vi till dagens slutmål kl 17, San Luis Obispo. Checkade in och sedan tog vi en tur för att kolla in stadens golfbana men dit kom vi tyvärr försent då de stängde kl 18, vi kom fem över. Blev lite shopping för Andrea istället, middag och sedan körde vi genom downtown som visade sig vara en trevlig stad med en hel del utbud av restauranger och aktiviteter.

Sedan tillbaka till hotellet där det blev en lugn kväll. Båda är vi rätt trötta efter intensiva dagar i storstaden. Imorgon väntar 30 mil enbart på gamla Highway 1 längs med kusten.

Intryck Los Angeles - San Luis Obispo

Vilka spännande ställen!

Malibu, Santa Barbara, Grover Beach och Pismo Beach, ställen som inte går av för hackor och där det nog kostar en del att bo.

Mellan dessa ställen andra STORA saker!

Jättefält med jordgubbsodlingar
Vingårdar med vindrutor så långt ögat kunde skåda
Grönsaksodlingar av samma storlek

Mycket fin och omväxlande natur och åter en toppen dag!

Vädret soligt och varmt men med kalla nordliga vindar.

Diplomutdelning!

Kategori: Allmänt

Igår när vi gjorde en återincheckning på hotellet eftersom vi egentligen bara skulle haft två nätter fick vi ett stort kuvert som var adresserat till Andrea. Vad kunde det var?

Jo, två stycken snygga diplom från researrangören som nu bevisar att vi åkt den klassiska Route 66!

Mycket trevligt!

Dag 16 Los Angeles

Kategori: Dagbok

Vaknade upp för ytterligare en dag i Los Angeles, idag tog vi oss till norra delen och närmare bestämt North Hollywood / Universal City för att besöka Universal Studios.

Då vi skulle ta oss igenom hela LA tog det 1,5 timme, vi hade dock vaknat med tuppen som vanligt så vi hade god tid på oss att ta oss upp till Universal Studios. Så vi var på plats när de öppnade kl 10.

Vi började med att ta Studio Touren och fick se vart de idag spelar in filmen i hallar men även utomhus. En del utomhusmiljöer finns sparade och används i filmer när det behövs bland annat en mexikan by och en cowboy stad från Texas.  Fanns även några klassiska inspelningsställen kvar bland annat Jurassic Park och gatan med husen från Desperat Housewife. En väldigt spännande tur och på några ställen fick vi vara tysta då inspelning pågick.

Efter denna tur tog vi oss ner för att åka några bergodalbanor, började med en i tema Mumien och den var i traditionellt utförande. Sedan var det dags för parkens senaste tillskott Transformers the ride i 3D. Här satt man i en vagn och följde med på ett riktigt äventyr som utspelade sig på skärm och man far hit och dit. Andrea tyckte att detta var dagens bästa attraktion men Ulf håller inte med då han blev grön i ansiktet och höll på att få upp frukosten. Så när han hade vilat sig på en parkbänk kunde vi fortsätta.

Vi hann med alla shower och alla attraktioner under dagen, efter Transformers var det dock bara Andrea som åkte. Och vi var kvar till de stängde kl 18. Så det blev en heldag.

Ulf tyckte dagens höjdpunkt var WaterWorld, där vi fick se en show baserad på filmen med massa stunt och specialeffekter.

Efter detta tog vi oss hem genom LA och hem tog det bara 40 min. Avslutade dagen med middag på samma restaurang som igår då vi var väldigt nöjda där. Sedan tillbaka till hotellet där vi båda var väldigt trötta efter en händelserik dag.

Känns som vi hunnit med en hel del av Los Angeles på två dagar men bara överskådligt och Andrea känner att denna stad kommer nog besökas igen då den är väldigt trevligt och det finns mycket att utforska här.

Imorgon påbörjar vi sista etappen på denna resa och drar oss norr ut på Highway One mot San Francisco, på väg upp kommer vi ha två stop med övernattning.

Intryck Los Angeles dag två

Kategori: Allmänt

Även idag blir det bilar och bilar och vägar och vägar. Dock gick transporten både till och från Universal Studio perfekt. Dit guidade fru Garmin och hem fixade Andrea det via kartan.

Bra skyltat och hjälpsamma bilister och kanske har vi fördel av att det står Michigan på skylten bak.

Vädret bättre idag med sol hela dagen men det har varit lite blåsigt.

Dag 15 Los Angeles

Kategori: Dagbok

Vaknade upp för en dag i Los Angrles, en stad som är lika stor som Skåne om man läger ihop alla förorter som hänger ihop med downtown LA och det bor nästan 13 miljoner människor i detta område.

Tog oss ner till Santa Monica idag igen för att parkera bilen, finns gott om parkeringar här då staden kräver bil om man ska ta sig runt. För 12 dollar hade vi en bra parkering vid Santa Monica Pier hela dagen. Härifrån hoppade vi på hop on - hop off bussen. Idag blev det dock i det dock inte så  mycket hoppande. Då vi vill försöka se så mycket av LA som möjligt. Vi valde därför att åka tre turer med bussen.

Började med Santa Monica och Beverly Hills, efter halva turen byte vi till nästa som var Hollywood, även här blev det halva turen och vi hoppade på turen downtown LA. Denna tog vi hela vägen för att sedan ta resten av Hollywood och sedan Beverly Hills och Santa Monica. Blev totalt sju timmar buss inklusive en lunch i Hollywood.

Det var ett bra sätt att ta sig runt med buss och vi fick se mycket bland annat...

Och mycket mer!

När vi sedan kom tillbaka till Santa Monica hade vi planer på att hyra cyklar och cykla lite längs stranden. Men vi hade fått för mycket intryck under dagen att vi var ganska trötta, så det blev en fika på piren och lite strosande.

Sedan tog vi oss tillbaka till hotellet och här blev vi uppmärksamma på terrorattacken som drabbat Boston maraton, vi märkte inget förrän vi kom tillbaka. Men vi gick ut strax efter för att äta middag på en restaurang nära hotellet och på tv visades ständigt uppdateringar från nyheterna som bara sänder från Boston.

Vi antar att man nu kommer skärpa säkerheten ytterligare runt stora museum och liknande och vis flygplatserna. Vi har ju redan märkt att det ofta är säkerhetskontroller vid museum, utsiktstorn och hockeyn vi var på i Chicago.

Dock reagerade vi båda på att det innan helikopterturen över Grand Canyon inte var någon säkerhetskontroll.

Vi fick efter middagen lite bråttom tillbaka till hotellrummet då vi väntade samtal från Radio Sörmland Morgon och Jonas Carnesten. Vi gjorde en live uppdatering från LA. Så vill ni höra detta, ni som missade detta. Leta upp Radio Sörmland och lyssna på Morgon från kl 06.40. Inlägget finns inte uppe än men kommer nog under dagen.

Nu blir det sängen här för imorgon ska vi göra Universal Studios!

Intryck Los Angeles

Allt är stort här!

12 miljoner med människor och fem miljoner bilar så det är mycket STORT vad man än ser!

Vägkorsningar!

Brandbilar större än Purjos i Strängnäs!

Bärgningsbilar större än Lasses och så stora att de inte får plats på bilden!

Tillfälligt avbrott

Kategori: Allmänt

Då vi hamnade i Las Vegas, tappade vi kontakten med omvärlden men nu är vi tillbaka, går ni neråt kan ni nu se vad vi gjort de senaste dagarna!

Dag 14 Las Vegas - Los Angeles

Kategori: Dagbok

Tog oss ifrån the crasy city kl 8, kändes rätt skönt att åka ifrån Las Vegas, vi kände båda att detta inte är någon stad för oss. Kom snabbt ut i öknen och där fanns inte så mycket förutom några kaktusar.

Efter 1 timme i öknen och rak väg, dök ännu ett casino, ett hotell, nöjespark upp. Körde av här fanns även ett antal matställen. Vi valde att inta frukost på McD tillsammans med ett stort antal människor som bestämt sig för att lämna Las Vegas tidigt. Detta var första stället med mat efter Las Vegas.

Rullade sedan vidare och när vi närmade sig Los Angeles så vi ett stort moln framför oss och temperaturen sjönk.  Gick lätt att ta sig i Los Angeles och vi bor precis bredvid flygplatsen LAX . Detta läge då vår resa egentligen slutar här men vi har själva valt att komplettera med San Francisco, när vi ändå är här.

Checkade in på hotellet kl 14, lämnade av våra saker och bestämde oss sedan för att åka till Santa Monica Peir där Route 66 slutar. Gick även bra att köra dit gäller bara att ha koll på skyltarna. Man märker att i denna stad behöver man bil för att är väldigt utspritt. Fanns bra med parkering vid stranden.

Sedan promenerade vi upp på piren och mötes av skyltar End of Route 66. Kändes bra att vi var i mål! Känns mäktigt att ha genomfört denna resa som många amerikanare som vi möt längst väg vill göra och vi har gjort den!

Ute på piren som inte hade så många restauranger, valde vi att äta på den längst ut så idag blev det mexikanskt och firande att vi är i mål.

Ulf stötte även ihop med polisen.

Sedan tillbaka till hotellet för att uppdatera er.

Nu har vi två dagar att utforska Los Angeles och i morgon börjar vi med  hop on - hop off buss från Santa Monica för att spana in bland annat Hollywood och Beverly Hills. Vi hoppas även på att det fina vädret och solen kommer tillbaka.

Längre än såhär kommer man inte på Route 66!

Intryck Las Vegas - Los Angeles

Vilken väg idag!

Rak väg i öknen.

En h till ett casino.

En nedförsbacke som var 17 mile.

Ytterligare rak väg i öknen och efter 3,5 h började bebyggelsen in mot L A!

VILKET VÄGSYSTEM - samma här, måste upplevas. Det störst mötet innehåller åtta filer i varje riktning och åtta våningar av vägar.

ANTALET BILAR - varifrån kommer alla bilar och vart ska de. I en vägkorsning passerar 500 000 bilar om dagen.

Vädret idag 78 F och sol i Las Vegas och sedan såg vi molnbanken på väg in mot L A och då sjönk temperaturen till 56 F.

Dag 13 Las Vegas

Kategori: Dagbok

Sovmorgon! Äntligen sovmorgon som vi båda utnyttjade. Tog det ändå lite lugnt på morgonen och var klara strax innan 11 för att kolla in Las Vegas by day. Började igen med att gå gaten neråt för att hitta en ställe att äta en sen frukost på.

Gick in på ett ställe, lite spännande på vad man ska möta. Men detta var en  galleria med massa affärer och gick lite i denna och möttes av ett litet torg med en blå fin himmel (målat tak) och  restauranger.

Här blev det brunch, Egg Benedict. Innan vi hade gått in på detta ställe hade vi sett att det fanns hop on - hop of bussar även här i Las Vegas så efter frukosten frågade vi en vakt och fick reda på att de fanns en hållplats precis utanför nästa utgång. Vi valde denna busstur då det var närmare 30 grader ute och det är ett bra sätt att få en uppfattning om staden man är i.

Det fanns två turer, vi började på the strip och fick en genomgång av samtliga hotell/kasinon. Vid en vägkorsning på denna gata finns det 160.000 hotellrum! fördelade på fyra hotel. Vi fick även möjlighet att stanna till vi den kända Las Vegasskylten oh bli fotade.

Sedan bytte vi tur och hoppade på den mot downtown. På väg ner dit körde vi in i Las Vegas på riktigt då gränsen går mellan the strip och downtown. På väg ner mot downtown körde vi förbi ett antal kapell och i och med att det var lördag idag var det bröllop som pågick på alla. 300 bröllop per dag genomförs här, förutom de små kapellen på väg ner mot downtown har alla hotell efter the strip även egna kapell. 2011-11-11 genomförde 3000 bröllop.

Nere i downtown fanns det även en hel del hotell och casinon. Det var även här allt började. Men sedan växte allt ut mot det som idag är the strip. Vi såg även ett utsiktstorn, där man har en fin utsikt över hela Las Vegas med ett nöjesfält på! På toppen finns en uppskjut plus två karuseller till som går ut över kanten. Samt ett fritt fall, som liknar  bunge jump, skillnaden är att man inte gungar tillbaka utan åker rakt ner. Vi valde att skippa detta. Utan fortsatte på vår busstur.

Tillbaka på the strip igen och gjorde den sista delen även på den turen. Sedan en eftermiddagsfika på Starbucks som låg inne på ett casino. Full aktivitet vid borden och alla automater. Vi gjorde dock inte ett endast försök att bli rika då alla spel verkar vara komplicerade än hemma.

Sedan upplevde vi staden till fot. Bland annat hamnade vi i Paris och Venedig.

Vi avslutade dagen med att Ulf parkerade sig på en bänk utanför ett köpcentrum som är USAs andra största efter Mall of America i Minneapolis som Andrea besökt under sin studietid. Andrea fick en timme på sig att kolla in stället vilket inte räckte till mycket men nu blev det två par skor. Ni vet tjejer kan ju inte ha för många skor.

Ulfs shopping från Las Vegas

Vi möttes sedan upp och det var dags för middag som vi intog på köpcentrumets foodcourt, mexikanskt för Ulf och kinesiskt för Andrea. Sedan gick vi tillbaka till hotellet och kom tillbaka 19.30efter 8'5 timme ute. Kvällens plan var sedan att ge sig ut igen men efter så många timmar ute i över  30 graders värme var vi rätt möra och röda (vi glömde visst solkrämen) så det blev en kväll inne på hotellet. Imorgon blir det avfärd mot Los Angeles runt 8. För att sedan ha två heldagar i staden innan avfärd mot San Francisco.

Morgondagen innebär också att vi åkte hela Route 66 från Chicago-Los Angreles på nio bilagar. Ett härligt äventyr som kommer finna med i minnet länge. Som Ulf säger redan nu, hårddisken börjar bli full.

Intryck Las Vegas

Staden måste upplevas!

Går inte att beskriva med ord så det är bara att åka hit.

Tror att en gång räcker för mig om inte Kerstin vill hit och uppleva denna "mystiska" stad (Ulf).

Det här är inomhus!

Dag 12 Grand Canyon (Williams) - Las Vegas

Kategori: Dagbok

Klockan ringde redan kl kvart i sex, ingen semester här inte. Lite tufft för Andrea som fått en jäkla hosta som störde hennes sömn lite under natten. Åkte upp till Grand Canyon igen, 1 timme norr över. Och brukar Andrea vara ute i god till är Ulf några nivåer vassare. Kvart i åtta var vi på flygplatsen, skulle vara på plats halv nio för avfärd kl 9. Nere i Williams var det några minus grader men blå himmel och strålande sol. Likaså uppe i Grand Canyon men några plusgrader.

Vi kom iväg på en av dagens första turer och vilken upplevelse att sväva ut över kanten! Vi hade en kvinnlig pilot som var 25-år och hon sa att vi hade riktigt tur med vädret och att åka på första turen ger bästa förutsättningarna, det var även ingen turbulens som det brukar vara. Båda tyckte vi turen var värd varenda dollar men svårt att beskriva upplevelsen. Man behöver se det själv för att förstå det.

Efter detta blev det att sätta sig i bilen och köra tillbaka söderöver för att sedan köra på där vi sov i natt och påbörja resan västerut. Dagens etapp mot Las Vegas var den näst sista på vår Route 66-tur.

Men innan vi åkte västerut besökte vi Williams igen och deras mainstreet som var väl bevarad och vi shoppade även de sista Route 66 sakerna. Williams var en väldigt mysig liten stad som såg ut att ha några riktigt gamla amerikanska dinners som såg väldigt trevliga ut.

Vi påbörjade resan västerut kl 12 och körde på till nästa stad Kingman, här blev det lunch och sedan gjorde vi den största avvikelsen hittills från Route 66, vi åkte mot Las Vegas. Är man så nära så måste man göra ett besök här.

Strax innan Las Vegas blev det ett stop på Hoover Damm, här tog vi en guidad tur så vi kom ner vid turbinerna samt en av de fyra tunnlarna man byggde först för att kunna  avleda vattnet medans man byggde själva kraftverksdammen. Vilket man gjorde på fem år och man började 1931. Avancerad byggnation som är otroligt vacker och som fungerar än idag. Vi körde även bil över dammen, något vi hört att man inte längre fick men de gick  bra. Idag går själv vägen inte över Hoover Damm utan 2010 öppnades en ny bro för biltrafiken. Detta är en av världens längsta betongbro.

Även denna kunde man gå ut på för att sedan se ner mot Hoover Damm, från bilen ser man inget då man byggt en vägg, antagligen för att trafikanter inte ska störas av det man ser. Andrea vågande sig ut över vattnet men Ulf fegade ur.

Sedan var det dags att köra in i Las Vegas! Vårt hotell hade det perfekta läget på the strip. Körde dock på ett kvarter söder över så vi fick köra ca 2 km på den kända gatan vilket var en upplevelse med allt som händer runt om hela tiden.

Hotellet har ett bra garage så det var inga problem att bli av med bilen, sen vidare till incheckningen. Och här fick vi båda känslan att vi är på en jättefindlandsfärja med tanke på alla människor och alkoholkonsumtionen. Fick ett fint rum men tyvärr inte utsikt mot the strip.

Pausade lite efter en redan lång dag med en powernap och sedan dusch för att sedan ge oss ut i denna konstiga stad. En crashstad, ni som har varit i New York kan tänka er Times New Square men hundra gången konstigare. Och en alkoholkonsumtion som är 100 % högre.

Vi gick söderut längs gatan och gick in om några casinos. Människor överallt. Blev middag på ett smörgåsställe med utsikt över ett casino, kul att kolla in alla som spelar.

Vi gick sedan runt och kollade på allt och alla. Och kollade in fotänspelet vid Bellagio och sedan drog vi hemåt.

På hemvägen köpte även Andrea lite medicin för att bli av med sin förkylning och hosta. Vi får hoppas att det är bra grejor så hon orkar med morgondagen. Nu ska vi sov gott efter en härlig dag med massa av nya intryck!

Intryck Williams - Las Vegas

Kategori: Allmänt

Efter resan fram och åter till Gran Canon för hkpfärden så startade resan västerut mot Las Vegas 12.00.

Började med en nedförsbacke de första fem miles och där tappade vi mycket från starten på 6000 f.

Under denna del var det som tidigare skogslandskap men efter backen så blev det återigen prärie med små träd och dåligt med bebyggelse.

Innan Kingman passerade vi en bergskedja för att sedan återigen komma ut på prärien vid Kingman. I Kingman var vi nere på 4000 f.

N-ut från Kingman mot Hoover dam var det Arizonaöken av bästa sort med kaktusar och vägen var spikrak.

Innan Coloradofloden blev det som vanligt kring denna flod ett spännande landskap med "berg".

Från Hoover dam och in till Las Vegas var det bebyggelse mest hela tiden.

Dag 11 Holbrook - Grand Canyon (Williams)

Kategori: Dagbok

Imorse ställdes till och med klockan för att säkerställa att vi skulle komma iväg tidigt. Men båda vaknade vi innan klockan ringde kl 06.00. Vi kom iväg kvart över sju och körde då mot Flagstaff drygt en timmes körning. Körde in i Flagstaff för att besöka Visitor Center och höra med dem om det var möjligt att ta en annan väg upp till Grand Canyon, på hotellet hade de nämligen bett oss kolla detta då delar av den väg vi ville ta är avstängd. Men på tjejen på Visitor Center sa att det gällde en sträcka längre upp och skulle inte drabba oss.

Vi körde norr ut för att köra in till Grand Canyon via deras Östra entré, men innan dess hade vi ett annat stop. Nämligen en annan national park öster om vägen. Detta vid en vulkan och lavabäddar samt bostadslämningar från indianer, det var en sträcka på 56 miles som gick en loop och vi körde sedan på vägen norr ut igen.

Klockan 12 körde vi in genom entrén till Grand Canyon! Dagens stora mål! Och vilket område, går knappt att beskriva man måste se det själv. Genom bilder går det inte heller att beskriva. Helt makalöst.

Vi åkte som sagt in genom den östra entrén och sedan kunde vi köra längs med kanten till södra entrén. På denna sträcka fanns många utsiktsplatser så det blev några stop. Andrea vågade sig fram men Ulf var lite rädd för höjderna.

Sedan kom vi till södra entrén och här ligger Grand Canyon by och inne i national parken finns ett antal hotell, stugbyar och campingplatser. Här intog vi även en sen lunch på ett klassiskt lunchställe som påminde om lunchställen på universitetet där Andrea pluggade i South Dakota. Idag blev det en klassiskt lunch, spagetti och köttfärssås och det smakade riktigt bra.

För att fortsätta väster ut måste man ta en såkallad shuttelbuss. Detta för att utsiktsplatserna är väldigt små och klarar inte av alla besökare så istället får man lämna bilen och ta sig gemensamt ut.  Bussarna går var 10:e minut så det var smidigt och stannar på väg ut 8 gånger och på tillbaka vägen 3 gånger. Sträckan var ca 1 mil och man kunde även gå denna sträcka längs kanten. Något Ulf inte ville göra. Vi valde att hoppa av vid några stop och kolla in ställena och det var helt otroligt.

Tillbaka vid bilen efter ca 2 timmar och då körde vi mot dagens andra stora mål, nämligen flygplatsen utanför nationalparken. Vi vill nämligen båda åka helikopter över Grand Canyon. När vi kom in fick vi dock reda på att det inte skulle gå flera turer idag men bokade en i morgon kl 9. Så imorgon blir det åter en tidig morgon. Då vi bor nere i Williams ca 1 söder om Grand Canyon. Så imorgon blir det två timmar extra på en otroligt rak väg för att komma upp i luften över Grand Canyon men det tycker vi båda att det är värt.

Idag har vi hamnat på en Ranch Resort precis vid Interstate mitt ute på landet. Fanns absolut inget i närheten. Sämsta läget hittills och dessutom inget varm vatten på rummet men efter att kocken !?! kom och försökte fixa detta utan att lyckas fick vi ett nytt rum med varm vatten. Men vi var inte så sugna på att äta på restaurangen så vi körde in till Williams som visade sig var en jätte mysig stad och köpte sallad till middag som vi intog här på rummet. Köpte även frukost då vi missar den på hotellet imorgon då vi måste åka vi 7, men det kanske inte gör något när vi tänker efter.

Och ett tips till herrarna som ligger två dagar efter oss! När ni ska till Grand Canyon ta väg 89 norr ut i Flagstaff, gör sedan in östra entrén till GC och sedan väg 180/64 ner söderut igen.

Intryck Holbrook - Flagstaff - Grand Canyon - Williams

Kategori: Allmänt

Mellan Holbrock och Flagstaff var det platt prärie utan några träd. På hela sträckan fanns det två små samhällen och i övrigt var det öde.

Längs hela sträckan hade vi också sällskap av järnvägen och det gick många och stor godståg i båda riktningarna. Det som var spännande var att de staplade två containrar på varandra. Gäller att ha koll på höjden.

Flagstaff var ett mycket fint samhälle med god ekonomi för det syndes på bebyggelsen som var mycket modern. En bit innan Flagstaff så slutade prärien och efter ett tag var det riktigt höga tallar som omgav oss. På infarten såg vi också den golfbanan som Svensk Golf tipsat om.

Vägen norrut mot Grand Canion var återigen platt prärie men sedan blev det lägre skog i anslutning till Grand Canyon.

Ner till Williams återigen den platta prärien och skogen kom åter när vi kom till Williams. Mellan Flagstaff och Williams skiljer bara 20 mile och de ligger på samma breddgrad.

Vädret idag soligt inledningsvis som övergick till växlande molnighet. Drygt 60 F.

Dag 10 Albuquerque - Holbrook

Kategori: Dagbok

Så nu har vi förflyttas lite närmare västkusten igen. Dagens etapp var ca 30 mil raka vägen men vi tycker om att avvika lite och vi passerade även gränsen över till Arizona och fick ytterligare en timme idag.

Avfärd kl 09.00 efter ytterligare en god frukost på hotellet, dock var det mycket folk  idag så det tog lite tid. Träffade även på fyra herrar från Sverige! som gör samma resa som oss men ligger två dagar efter oss, så i Albuquerquea var enda stället vi träffas på. Kanske i Los Angeles om de bokat in oss på samma hotell. Fick en trevlig pratstund och vi fick och gav lite tips på vägen. Detta är första svenskarna vi träffat på efter att vi lämnade Chicago.

Som sagt avfärd 09.00 och efter ca 15 min körning väster ut, stannade vi vid ett Casino som Dennis på cafe Midpoint tipsat om. Det är Route 66 Casino med massa häftiga målningar och inredning i route 66-tema. Och en massa spelmaskiner, stället var jätte stort och vi uppskattar att det säkert satt 200 personer och spelade halv tio en onsdagsförmiddag. Verkligen ett annorlunda ställe men intressant att titta in i.

Fortsatte ytterligare 1 timme och svängde av från Interstate söder över (exit 120, tips till herrarna vi träffade imorse onde läser). Detta för att besöka Pueblo of Acoma och indianstammen Haaku. Dessa indianer byggde sitt hem på ett berg för över tusen år sen, för att sig upp var man tvungen att klättra.

Idag är byn öppen för allmänheten men man måste åka upp med guide och får ta en shuttelbuss upp. Idag fick alltså en väg upp men den byggdes på 1970-talet i samband med att man spelade in en film. Filmteamet fick tillstånd att film om de byggde en väg upp i ersättning. Idag finns ca 500 hem på berget men bara 10 hem används permanent. Resten bor nere i de moderna städerna runt om och har husen kvar som "fritidshus". På berget finns ingen elektricitet, vatten och avlopp. Det var en väldigt intressant guidning och vi lärde oss mycket om indiankulturen. Brandon vår guide var själv uppvuxen på berget men bodde idag nedanför i ett modernt hem.

Under guiden träffade vi ett äldre par fån Iowa, det visade sig att mannen kunde lite svenska. Hans grandmother var från Sverige och han hette Carlson i efternamn. De hade besökt Sverige fler gånger och hade släktingar i Enköping, liten värld. If you are reading Erland, nice to meet you and your wife and we hope you hade a good trip back to Iowa!

Efter denna guidning som var ca 1,5 timme fortsatte vi mot  Arizona, lunch strax innan gränsen och passerade gränsen Kl 15.30 (New Mexico tid).

Nästa och sista stopet för dagen var National Parken Petrified Forest,  den innehåller en av världens största och mest färgfulla samling av förstenad skog samt painted desert. Området som vi fick köra igen själva var 4,5 mil och det var som att köra igenom ett månlandskap.

Efter denna tur som vi fick gasa på lite på slutet, kom vi ut precis innan de skulle stänga parken kl. 19, trodde vi ja. Vi hade ju fått en timme till idag och det kom Andrea på när vi körde in i Holbrook som var dagens stop. Minsta staden vi bott i hittills, 5000 invånare men närmare 40 hotel och motell i staden.

Efter middag på Denny's som blivit ett säkert kort för oss och ett kul ställe att kolla in ortsbefolkningen på. Blev det åter till hotellet för förberedning och tidig kväll då vi imorgon ska besöka Grand Canyon.

Vi avslutar med God natt fast att ni snart är många som kommer läsa detta och det är morgon, så God morgon till er!

Intryck Albuquerque - Holbrook

Kategori: Allmänt

Första halvan i N M från Albuquerque till Arizona prärie med berg och bebyggelse. Andra halvan till gränsen riktigt cowboylandskap med red rocks och bebyggelse.

I Arizona platt prärie och ingen bebyggelse.

Vädret idag kylslaget och efter Casinot kom det till och med ett snöfall. Under em kom solen åter men fortfarande kyligt och blåsigt.

Dag 9 Albuquerque - Santa Fe - Albuquerque

Kategori: Dagbok

Idag var det golf på schemat, upp halv 7. Ner till frukosten, Ulf vågade inte testa något nytt utan valde samma som igår. Men Andrea vågade och beställde Texastoast med stekt ägg och bacon. Och det var de välstektaste bacon hon någonsin ätit.

Sedan iväg mot Paa-Ko, vädret var fint dock inte alls liks varmt som igår. Vi påbörjade åkningen upp mot banan 3 mil bort, när vi bara hade några kilometer kvar så började det hagla! Kom fram till banan, inte ultimat golfväder! 4 grader, hård vind och blandning snö/hagel/regn. Tänkte ända att vi gör ett försök men stötte på caddie mastern William när vi kollade in banan. Han berättade då att det var väldigt blåsigt och att några spelare som gått ut tidigare på morgonen kommit tillbaka efter bara några hål. Så det var bara att inse för Ulf att det inte skulle bli någon golf.

William visade dock upp drivingrange och några hål för Ulf i en av klubbens 100!! golfbilar. Han kunde inte förstå folk som gick runt 18-hål. Vi tog sedan en fika i klubbrestaurangen där förutom vi några boende från Paa-Ko Community ett exklusivt bostadsområde angränsande till golfbanan intog sinfrukost. William berättade för oss att de som bodde där inte behövde jobba utan hade det redan rätt bra ställt.

Byte om från golfoutfiten och i turistkläderna, och sedan tog vi väg 14 motsatt hål från i söndags upp till Santa Fe, huvudstaden i New Mecixo. En stad som är väldigt spansk inspirerad, idag lever staden mest på turister och konst.

Vi gick en vända runt Plazan, de gamla kvarteren och kyrkan. Väldigt fin stad men lite hippiekänsla på invånarna. På grund av det blåsiga och kalla vädret va det lite kylslagit. Blev sedan en sen lunch och sedan en sväng förbi köpcentrumet strax utanför staden. Där vi hittade lite fina grejor till de två små där hemma som vi tror saknade sin farfar och faster i helgen när de var i Sälen.

Sedan körde vi tillbaka till Albuquerque och mötes igen av regn när vi kom ner mot staden. Vi tog en lugn seneftermiddag på hotellet och laddar inför att åka vidare imorgon. Avslutade dagen med ännu en middag på hotellets restaurang.

Vi kommer imorgon påbörja nästa etapp mot Las Vegas med stop på indianreservat, naturreservat, Hoover dam och Grand Canyon.

Albin, vad sägs om dessa?

Kategori: Allmänt

Du sa ju innan vi åkte att du ville ha ett par skor med amerikanskaflaggan, blir dessa bra?

Dag 8 Vilodag i Albuquerque

Kategori: Dagbok

Idag var det första vilodagen under resan över till Los Angeles, efter fem dagar på vägen kändes det rätt skönt att vakna i morse och inte känna någon press av att komma iväg skapligt. Igår innan vi la oss sa vi att vi kan ta en sovmorgon och sova ut men Andrea vaknade redan kl 6 ändå. Tog det ändå lugnt och gick ner till frukosten strax efter 8.

Gick till hotellets frukost matsal och vi kollade båda runt för att se vart frukosten var uppställd men inte såg vi någon frukost. Utan här skulle man sätta sig till bords och beställa in frukost från en speciell frukostmeny för hotellgästern. Väldigt trevligt. Blev pocherade ägg, engelsk muffins och fruktsallad för Ulf och för Andrea yoghurt, fruktsallad och bagel.

Det var en bra start inför vår promenad vi tänkte ta efter frukosten. Redo att utforska staden och äntligen få gå ordentligt. Träningsklädda  och med med gympaskor på fötterna gick vi mot Old Town och sedan vidare mot Down Town, väldigt skönt och vi var ute ca 2 timmar då det fanns mycket att titta på.

Old Town

Down Town

Vi vart även tagna som boende i stam då en bil med turister stannade och frågade oss om vägen. Och Andrea hade kolla på kartan så hon kunde guida dem vidare.

Sedan tillbaka till hotellet för dusch och ombytte. Sedan tog vi bilen upp till den berömda linbanan, som tyvärr var avstängd men vi ville i alla fall åka upp och se vart den startade. Linbanan är avstängd för underhåll och när vi kom upp såg vi två killar som hade firats upp i en liten korg och arbetade med något längs linan.

Mannen som ledde arbetet kom ner och pratade med oss då vi stod och kollade, han berättade att man höll på att korta ner själva linorna då dessa töjt ut sig! Fascinerande, han kunde även berätta att denna linbana inte var väldens längsta längre då man byggt en i Armenien som är 1,5 km längre. Vi tyckte att det var lite tråkigt att den var stängd för arbete just nu när vi är här men han berättade för oss att hade den varit öppen, hade de inte kört idag på grund av att de blåste för mycket idag. Så då kändes det rätt okej.

Vi gick redan runt och kollade lite och kollade på den fina utsikten man ändå hade ner mot staden.

Då såg vi två par som satt och hade picknick och vi kände igen dem. De var de som frågade om vägen tidigare på dagen. Vi gick fram och började prata med sällskapet, det visade sig att ett av paren bodde i Los Angeles och de andra i San Francisco. De bjöd på smörgås och vin dock inte till Ulf som körde. De var här på en veckas semester och hade åka nya Route 66 (interstate) hit. Vi passade på att fråga om tips inför vårt Los Angeles besök, vad ska man göra när man bara har två dagar på sig? Fick en hel lista på saker vi skulle försöka se ena dagen. Och när vi frågande om Universal Studios rekommenderade de istället Disney World. Vi tackade för oss genom att lämna adressen till bloggen samt Ulfs visitkort.

Sedan ner för backen igen för lite energipåfyllning både för oss och bilen. Blev sedan att köra ut ur stan till nordvästra utkanten för ett besök på the Mall (köpcentret).

Syns det att det blåste rätt bra? Och detta var innan vi gick in.

Andrea tog sig igenom utbudet av butikerna på 1 timme, inte så bra utbud men det vart i alla fall en stor påse från....

När vi sedan lämnade köpcentret som allt är inom hus hade det verkligen börjat blåsa upp. Vindarna tog med sig mycket sand så det blev en dimma över staden och bergen vi tidigare sett runt staden syndes inte längre.

Körde ner mot stan igen och parkerade bil vid hotellet och gick ner mot Old Town igen, denna gång med pengar så att Ulf kunde göra några inköp han sett under morgonens promenad. Blev lite souvenirer....

Sedan ett stop på Starbucks innan vi åter igen landad på hotellet för en lugn kväll då det imorgon blir en tidig morgon med avfärd mot golfbanan.

Intryck i Albuquerque!

Kategori: Allmänt

Härlig stad som ligger mellan bergen och låglandet i väster. Som ni ser inte någon större kyla idag men efter vårt besök vid linbanan så kom en kraftig vinst som brukar komma någon gång om året. Inte frågan om att spela golf i den vinden och sikten. Får hoppas på bättre väder i morgon.

God morgon!

Solen är just på väg upp i Albuquerque och det kommer att bli en strålande dag.

Planen är långpromenad, frukost och sedan turistande och shopping.

Vi ska givetvis till linbanan och se att den verkligen är stängd. Sedan ska Andrea shoppa och då får det bli fika för truckern eller också färd till någon av de åtta golfbanorna som finns i A.

Här kommer utsikten från rummet.

Kategori: Allmänt

Vi vet att ni är många som läser, lämna gärna en kommentar!

Dessutom ser vi att besöksstatestiken är högre på vardagarna så imorgon när vi vaknar ser vi fram emot att läsa vilka ni är som läser här.

God Natt säger vi från New Mexico!

Allt är stort i USA - även lökringarna!

Kategori: Resan

Karin, du ser även Andrea är med på denna resa!

Dag 7 Amarillo - Albuquerque

Kategori: Dagbok

Vaknade idag upp till ett mörkt Amarillo kl 06.30, vanliga rutinerna och sedan till frukosten på hotellet. Lite bättre utbud än gårdagen men minus för juicemaskinen som inte funkade.

Sedan iväg i bilen kl 08.00, svängde förbi ett byggvaruhus för inköp av sprayfärg !?! och 24 flaskor vatten, gäller att bunkra när man ska ut i öknen. Sedan till Cadillac Ranch, tio stycken Cadillacar som är nedgrävda på en åker strax väster om Amarillo. Dessa kallas även "Hood Ornament of Route 66". Dessa Cadillacar som är fullt nersparyade med hälsningar Och även vi tänkte lämna en hälsning. Dock fegade vi ur då det fanns skyltar om att man inte fick plus att det var fler där samtidigt som oss. Men bevis på att andra gör detta fanns på åkern runt om. Så nu har vi två sprejburkar i bakluckan som vi måste göra oss av med.

Sedan vidare på Interstate i några mil innan vi körde av i Vega för tankning, härifrån körde vi vidare på gamla Route 66 till Adrian. Adrian är Route 66 mittpunkt, 1139 miles till Chicage vs. Los Angeles.

Här finns ett cafe som funnits sedan 1928. Idag ett väldigt populärt ställe för de som kör Route 66. Här gjorde vi såklart ett stop och blev väl mottagna av ställets ägare Dennis. Blev en förmiddagsfika med en väldigt amerikans paj, chocolate chip pecan. Riktigt mumsigt. Kollade även i den fina souvenirbutiken och här blev det även ett inköp för Andrea. Dennis tipsade oss om många saker längs vägen bl.a. rekommenderade han oss att ta den riktigt gamla vägen upp till Santa Fe, den del som redan 1937 sluta tillhöra Route 66. Efter 1937 gick Route 66 rätt genom prärien och Dennis berättade att under de två timmarna skulle vi inte se något förut prärie och bara köra rakt fram. Kan varmt rekommendera ett besök på Midpiont Cafe i Adrian för de som tänker göra denna resa i framtiden, om det är så att vi lockat någon.

Strax innan vi skulle lämna cafet kom ett danskt par in. Såklart var vi tvungna att prata med detta par och det visade sig att de var på husbilsemester och att de i natt hade sovit i Pulo Duro. De hade sett en annons i en tidning i Danmark om att köra husbil åt förtag som behöver hjälp med transporter i detta stora land. De hade hämtat en ny husbil utanför Detroit på fabriken och hade sedan tio dagar på sig att transportera denna till Denver. Därifrån skulle de sedan fortsätta med bil under en vecka och flyga hem från Los Angeles.
De visade även upp husbilen för oss och när vi kom ut på parkering kände vi igen den och vi såg den igår i canyon, lite komiskt. Husbilen var väldigt fin och amerikansk med storsäng, superstor skinnfåtölj, stor kyl/frys och plattv. Ett rikigt minihem.

Sedan började resan mot Albuquerque på Interstate. Körde på och åkte över gränsen till New Mexico, riktigt priärielandskap, platt och raka vägar.

Vi åkte en bit och svängde sen av enligt Dennis rekommendation på en lite väg upp mot bergen. Här var vi nästan ensamma. Åkte på och landskapet ändrades till bergigt och mer växtlighet.

Några få rancher och hus längs vägen, så det kändes väldigt öde. Men efter 40 min kom vi fram till Interstate 25 som går från New Mexico upp mot Colorado. Här låg en bensinmack och vi gjorde ett toastop. Och här verkade det vara traktens samlingspunkt.

Vi fick en kommentar om att vi var långt hemifrån, då vår bil är registrerad i Michigan och vi svara ja verkligen vi är från Sverige. Detta visade sig vara Bob som var från södra New Mexico, han hade flyttat dit efter 50 år i Denver, Colorado. Han hade valt att flytta söder över för att slippa vinter. Idag skulle han dock möta upp en kille från Denver som skulle köpa hans motorcykel som han hade på släp.

Vidare härifrån mot Santa Fe, en riktigt mexikansk stad. Här är det lag på att alla hus ska ha den mexikanska stilen Adobe. Riktigt fint men lite skumt då man knappt ser husen då de har samma färg som landskapet bredvid. Här körde vi bara runt en sväng för att reka inför ett kommande besök på tisdag. Blev en lunch på McDonalds då vi båda vid denna tid 15.30 var väldigt hungriga.

Klockan var dock bara 14.30 då vi körde in i New Mexico fick vi även en timme till. Så nu är klockorna ändrade igen och vi är åtta timmar efter er där hemma.

Tog en riktigt liten väg ner från Santa Fe för att Ulf skulle reka ett annat besök tills på tisdag då blir det nämligen golf på Paa-Ko. I morgon var det tävling på banan men på tisdag skulle det inte vara några problem. Så då ska Ulf spela golf och Andrea köra golfbil.

Sedan körde vi ner sista biten till Albuquerque, för dagens stop, som ligger omgiven av berg. Där vi kommer bo tre nätter, skönt. En fridag samt en dag till i Sankta Fe enligt programmet. Här verkar det dock finns mycket att utforska så vi kommer nog ha fullt upp. Planen för i morgon var egentligen att ta en linbana strax utanför staden upp i bergen. Världens längsta mellan pelarna, total längd 2,7 miles. Dock fick vi idag reda på att denna är avstängd till och med fredag! På grund av vårunderhåll, ett antiklimax. Men vi ska nog kunna hitta på något annat spännande. Åter ett väldigt fint hotel som ligger strax utanför the Old Town.

Dagen avslutades med en kort promenad och sedan middag på hotellet, där föraren efter fem hårda dagar på vägen slog till på en öl.

Intryck Amarillo - Albuquerque

Kategori: Allmänt

Idag hade som mest 78 F det vill säga plus 26 grader så det blev lite varmt på prärien.

Naturen från Amarillo till mittpunkten på Route 66 i Adrian liksom på slutet igår platt jordbrukslandskap med bosättare och ännu mer kor.

Efter Adrian blev det direkt platt prärie med knappt några hus och bara en liten "stad " på massor av miles, Tucumcari. frågan är vad man livnär sig på där.

För att inte behöva 80 miles på en rak väg genom en prärie med ingenting så tog vi väg 84 N-ut och här blev det mer böljande och bevuxet och även några bosättare. Längs väg 25 till Sankta Fe och 14 ner till Albuquerque såg det likadant ut mer här bodde det lite mera folk.

Dag 6 Oklahoma City - Amarillo

Kategori: Dagbok

Vakande upp i Oklahoma, avverkat fyra av totalt nio stater under denna resa. Dusch och packning på rummet enligt rutin och sedan till frukosten som serverades på hotellet. Blev en salig blandning av bagel, toast, äggröra, flingor, juice och kaffe/the.

Utcheckning och avfärd 08.15 mot Amarillo, Texas. Första stopet idag Clinton, OK, på Oklahoma Route 66 museum. Ett väldigt fint museum med historien om Route 66. Kan varmt rekommenderas om man åker Route 66. De visade även en intressant film om vägens historia. Fasinrande hur man runt 1920 kunde bygga denna väg på 400 mil. Här gjordes även resans första inköp, i souvenirbutiken.

Vidare från Clinton till grannstaten Elk city där det även fanns ett museum och Route 66, National Route 66 museum, detta ihop med några andra museum såsom transport, old town och  farm and range museum. Här vart vi dock inte lika imponerade men avverkade alla fyra, mycket pga trevlig personal som blev glad att ha besökare från Sverige.

Lämnade Elk city och vi tyckte det börja närma sig lunch men när vi kom ut på Interstate igen upphörde alla matställen och vi åkte på och kom in i Texas. Landskapet ändrades drastisk till prärie man kunde nästan se cowboys och indianer på fälten. Ingen bebyggelse så långt ögat kunde nå. Trafiken hade även minskat och mest bestod det av Trucks.

Efter 30 min i Texas kom vi till en stad, bra för vi behövde fylla upp tanken. Men inga direkt matställen så vi fortsatta mot Amarillo. Rak väg och jordbrukslandskap med några få hus, både bebodda och övergiva.

Körde in i Amarillo kl 15 och då svängde vi förbi Amarillos travel information, pratade där med en trevlig dam som gav oss bra info och vägledning.

Sedan var det hög tid för lunch och detta intogs på Big Texas, där de serverar biffar på 2 kg!! Dock valde vi lite mindre bitar. Detta ställe serverar biffen gratis om man äter en biff på 2 kg på 1 timme, världsrekordet ligger på drygt 8 min. Då det idag var lördag var det mycket folk på stället både turister och lokalbesökare som intog lördagsmiddagen. Stället hade även en härligt södern inredning.

Efter denna rejäla och sen lunch tog vi en avstickare från Route 66 och åkte 30 min söder om Amarillo, då vi hittat info om detta på nätet och inte i någon guidebok. Vi besökte nämligen USAs andra största canyon. Den skiljer sig dock från Grand Canyon då man i Palo Duro Canyon kan köra hela vägen ner i dalen och köra en sväng där nere. En riktig häftig upplevelse och många amerikaner var idag i parken som hade många fina platser för uppställning av husbilar och tält. Fanns många vandringsleder och cykelleder i området, och det hade nog varit en häftig upplevelse att ta en hick i området.

Dags att köra mot hotellet men först en sväng genom Amarillo på Route 66, sedan inteckning kl 19.00 Senaste inteckningen hittills, lite komiskt med tanke på att gpsen i morse visade att vi skulle vars framme kl 12.30. Men idag hade vi mycket att se längsvägen.

På grund av sen lunch och rejäl lunch blev det inköp av kvällsfika på macken granne med hotellet.Och sedan återhämtning på rummet. Konstigt att man kan bli så trött av att bara åka bil men väldigt många intryck hela tiden gör att man varje kväll somnar gott.

Tuff truckdriver!

Kategori: Allmänt

Idag på ett serviceställen så stötte vi på en tuff truckdriver som vi fick fota då han hade en så fin keps.

Intryck Oklahoma - Amarillo

Platt öppet landskap där det dök upp kor, oljetorn och det första oljeraffinaderiet fram till gränsen mot Texas.

Ännu färre avfarter och serviceställen - vart är vi på väg?

Inne i Texas blev det ett helt annat landskap, böljande prärie med ingen bebyggelse.

Halvvägs till Amarillo inne i Texas ändrades naturen till platt jordbrukslandskap och här började också de första hästarna dyka upp.

Ännu färre avfarter och serviceställen så nu gäller det att planera resan ordentligt.

Redan tidigt uppe i 70 F så inget fel på vädret.

Intryck Springfield - Oklahoma

Kategori: Allmänt

Efter Springfield fram till Tulsa jordbrukslandskap dock med gårdagens natur det vill säga böljande och med skogsinslag . Dessutom massor med boskap.

Efter Tulsa fram till Oklahoma samma natur men här hade boskapen försvunnit.

På den här sträckan så var det betydligt förre avfarter och serviceställen.

Ny "årstid" blev det trots morgonfrost i Springfield. Tidig sommar i Tulsa med utslagna träd och blommor i rabatterna.

Över 70 F och det betyder över 22 grader igen (flisen har åkt av).

Blev bara vakten!

Kategori: Allmänt

I Tulsa var det dags att besöka den fina golfbanan Southern Hill GC och gå en sväng på banan där PGA Championship gick senast 2007.

Tyvärr så kom jag bara till vakten då inga släpptes in på området förutom de 900 medlemmarna som kom glidande i sina Ferarri.

Dock en trevlig vakt som berättade mycket om banan och medlemmarna samt gav mig det enda scorekortet han hade och en skiss över klubbhusområdet. Dessutom fick jag gå in på området, dock så att han såg mig, och ta några bilder bl a så var jag uppe på treans green och tog några bilder.

Dag 5 Springfield - Oklahoma City

Kategori: Dagbok

Dagen började tidigt, Ulf var dock lite svår väckte i morse. Frukost på rummet och packa i ordning allt. Börjar få rutin nu efter några stop.

Kl 08.00 checkade vi ut och rullade ner till downtown Springfield för ett besök på Route 66 visitor center. Fanns lite info och broschyrer om Route 66 i anslutning till Springfield. Dock var det en trevlig kille som jobbade där som kunde berätta en hel del bra info till oss. Som vi skulle behöva under dagen.

Rullade sedan ut ur Springfield med målet för dagen Oklahoma city, ca 50 mil sydväst. Körde ca 1 timme på Interstate (motorvägen)  innan vi körde av på gamla Route 66. Detta för att komma in i Kansas. Route 66 gick nämligen genom 8 delstater, där Kansas var en av dem. Men hade vi åkte på på Interstate hade vi missat Kansas, då denna går direkt från Missouri in i Oklahoma.

I Kansas åkte vi över en riktigt gamla bro som fanns kvar från Route 66 tiden, kallad the Rainbow Bridge. Denna som stod kvar var en av tidigare tre.

Efter en kort sväng i Kansas åkte vi in i Oklahoma, följde Route 66 skyltarna och hamnade på grusväg, vi undrade om det verkligen var rätt men fortsatte och när vi åter nådde  asfalt fanns lite info om grusvägen vi nyss hade kört. Det var delar från vägen med asfalt i mitten (som idag var väldigt sliten) som anlades 1922 och fungerade som Route 66 fram till 1937. Och som sedan hade bibehållits i orginal skick.

Körde på och upp på Interstate igen och denna gång genom vägtull. Kom till Tulsa strax efter 12 och intog lunch på ett känt snabbmatställe. Till Tulsa hade vi avverkat ca 2/3 av dagens sträcka.

Efter lunch knappade vi in adressen till Southern Hills och efter 15 min körning såg vi golfbanan som hade 2 m högt stängsel med tre rader taggtråd. Vid infarten stod det en vaktkur så vi försökte inte ens komma in, då vi sedan tidigare hört att denna golfclub var superprivat. Vi stannade till på en närbeläggen parkering och Ulf tog sig över och pratade med vaktkillen, som var pratsam och berättade en del om banan och klubben som hade ca 900 medlemmar där det flesta körde exklusiva bilar så som Ferrari. Han kunde tyvärr inte släppa upp oss men Ulf besökte snabbt greenen hål 3. Gav sedan ett scorekort men hade velat ge en bangudie till Ulf men detta hade han tyvärr inte tillgängligt i sin lilla kur.

Sedan styrde vi upp på Interstate igen och den väg mellan Tulsa och Oklahoma city var spikrak i 16 mil. Körde på utan stop då det på denna sträcka knappt fanns några Truckerställen eller Restareas (rastplatser). Genom Illinois och Missouri fanns det gott om Restareas med toaletter och picknickbord, något vi saknade idag.

In i Oklahoma City runt kl 16, vilket gjorde att vi kom mitt i rusning men med en bra kartläsare gick allt bra. Incheckning på hotellet.

Efter en paus på rummet ville vi försöka ta en promenad men vi kom bara runt kvarteret, USA är inget land man går i. Och vi fick lite konstiga blickar. Blev middag på ett ställe på andra sidan vägen, där vi beställde varsin god sallad. Sedan tillbaka på hotellet för att läsa igenom om morgondagen, imorgon är det planerat fyra större stop förutom att köra 41 mil.

Intryck St Louis - Springfield

Kategori: Allmänt

Andra dagens resa mellan St Louis och Springfiield skedde i ett helt annat landskap.

Väster om Missisippifloden var det nu ett böljande och skogsbevuxet landskap och under första hälften av resan så var vägen kantad av små samhällen.

I Springfield varmare och gräsmattorna grönare men ännu inga knoppar på träden.

I morse dock frost på bilrutan.

Dag 4 St. Louis - Springfield

Kategori: Dagbok

Dagen började med att vi intog frukost på hotellrummet som Ulf var och inhandlade på en mack utanför hotellet. Sen utcheckning strax innan 9. Dagens första mål var downtown St. Louis. Andrea var kartläsare och vi skulle enligt kartan hålla oss på väg 64, som skulle gå rakt in mot målet. Men någonstans gick det fel, vi åkte rakt fram men inte på väg 64. Så vi hamnade i lite skumma kvarter, glad att bilen var låst och vi hade grön ljusen med oss.

Målet var Gateawy Arch, en båge som symboliserar St Louis roll som port västerut. Denna båge som är 192 meter hög och i bågen finns ett spårvagnsliknande liftsystem. Planen var att ta en tur upp men när vi kom till biljettförsäljningen visade det sig att nästa lediga tur gick 12.45. Så vi hoppade detta, vilket Ulf sedan var lite lättad över.

Vi påbörjade sedan resan på Route 66, tack vare bra trafiksystem och gps är det inga problem att hitta. Körde ca 30 min innan det blev ett kaffe/the stop på Starbacks. Njöt en stund ut i det fina soliga vädret, dock ingen jättevärme när solen försvinner.

Kom ut utanför bebyggelsen och märke stor skillnad på naturen mot igår. Vägen svängde mycket och det var också många branta backar både uppför  och nerför.

Fick syn på en skylt om en golfbana, så Ulf svängde av för att utforska denna. Den var öppen och ute på banan fanns lite människor. Banan och clubhuset var lik Strängnäs GK. Imorgon blir det nog lite annorlunda när vi ska besöka Southern Hills i Tulsa, som är en superprivat.

Det finns två sätt att uppleva Route 66. Dels åka de nya motorvägarna alt. följa Route 66 skyltarna som leder en längs den riktigt vägen, som dock inta är underhållen och på vissa delar heller inte finns kvar (som man får ta alternativa vägar). Vi har 8 dagar för att genomföra de 400 milen, så vår resrutt går mesta dels på motorvägarna. Men idag var dagens etapp bara 34 mil så vi valde att åka den gamla vägen, som är väldigt bra uppmärkta med skyltar. Fascinerande att åka genom detta landskap och genom små byar.

Blev en lunch på ett känt ställe Pizza Hut,  men istället för amerikanarnas sätt stor pizza och läsk. Blev det lite pizza och stor tallrik från salladsbuffé.

Sedan fortsatte vi längs gamla Route 66 men med ca 1 timme kvar till dagens sovstopp valde vi att köra på motorvägen. Kom till hotellet eller rättare sagt motellet vid 17. Detta motell öppnad 1938 och är ett av Springfields äldsta nu öppna hotell. The king, Elvis, hade till och med bott här 1956. Det ligger längs med Route 66.

Blev en lite promenad runt motellet och sedan tog vi bilen till Walmart för inköp av lite middag och annat smått och gott. Tillbaka till motellet för att läsa på inför morgondagen, middag och försöka komma i säng skapligt. Då vi imorgon ska åka drygt 50 mil till Oklahoma City.

Intryck Chicago - St Louis

Kategori: Resan

Knappt 50 mil var sträckan mellan dessa två kända städer.

Huvuddelen av färden gick på ett platt landskap där det var jordbruk så långt ögat kunde se. Inte så många ställen där det heller behövde styras så mycket.

Dessutom en klimatresa från 40 F och snöfläckar på den tidigt grå vårmarken till 54 F och gröna gräsmattor i den sena vårtiden.

Dag 3 Chicago - St. Louis

Kategori: Dagbok

Idag var det dags att påbörja resan på Route 66 mot LA. Båda vaknade vi redan innan klockan ringde, strax innan 06. Då vi bestämt oss för att försöka komma iväg till biluthyrningen runt 07.30, men då båda var pigga och ville komma iväg checkade vi ut kl 07 och lämnade de stora väskorna kvar på hotellet och gick mot biluthyrningen ca 30 kvarteren bort.

Väl hos biluthyrningen fick vi info om att vi skulle hämta ut bilen kl 12, men efter lite fix och trix och lite pengar kunde vi få en bil ändå. Vilket var bra då dagens etapp var nästan 50 mil. Ner i källargaraget och välja bil, fick alternativen Impala och Malibu. Efter att tittat på bilarna blev det Malibun.

Ut ut garaget och iväg till hotellet för att hämta upp bagaget. Höger, höger och vänster så var vi tillbaka på hotellet. Lastade in bagaget,som fick plats perfekt i bagageluckan.

Och ut mot Interstate 55 som skulle leda oss hela vägen mot dagens slutmål St Louis. Från hotellet höger, vänster, höger och höger så var vi på 55:an. Så att köra i Chicago var absolut inga problem. Körde ut i ca 30 min, med Chicagos skyskrapor i bakspeglarna, innan vi stannade för en sen frukost. Idag blev det även en amerikans variant med stekt ägg, bacon och pannkaka.

Sedan rullade vi på och åkte på rak väg med ytterst få kurvor i ett platt landskap. Efter ytterligare åkning blev det ett stop på ett riktigt truck-stop för inköp av dricka. Och en stor kaffe!?!

Under dagen besöktes även ett Route 66 museum, där många  föremål och berättelser fanns med anknytning till Route 66.

Då dagens etapp var ganska lång behövdes tankning genomföras och detta strax norr om Springfield. Var som att tanka hemma fast mer humant för plånboken, då literpriset är strax under halva priset här.

Lunch  intogs strax söder om Springfield på Taco Bell.

Sedan 1,5 timmes körning kvar mot slutmålet. Vid avfarten till dagens hotell gjordes dagens första och enda felkörning men detta var lätt fixat. Smidig incheckning och fint rum.

Dagen avslutades sedan med en promenad runt hotellkvarteret, dock inte så mycket att se runt här då vi bor en bra bit utanför downtown. Men smidigt läge med tanke på att vi nu har bil som ska parkeras under natten. Blev en enkel middag på McD. Nu tillbaka på hotellet och det ska bli skönt att sova efter en lång dag. Imorgon bär det först ner emot downtown för ett högt besök och sedan vidare längs Route 66.

Blev det flera steg?

Kategori: Sevärdheter

En av höjdpunkterna igår i Chicago var besöket uppe i Willis Tower som nog är mest känt under namnet Sears Tower men det skrev Andrea om igår.

Upp till 110 våningen och innebär drygt 400 meter och det på 60 sek.

För några år sedan så gjorde de besöket ännu mer spännande då de byggde fyra glaskupor rätt ut i luften.

Här ser ni min fot ut i en av kuporn. Frågan är om det blev några mera steg ut i luften?

Sears Tower byggdes för att inrymma alla Sears anställda inom Chicagoområdet, man gjorde studier på hur många anställda man hade, vilka arbetstider alla anställda hade etc och kom då fram till att man behövde ett hus på 4.000.000 sq.f. Sears var under denna tid världens största postorderföretag med 350.000 anställda. Hur skulle man lyckas med detta? Jo genom att bygga en skyskrapa! Som till slut blev 4.600.000 sq.f.

Arkitekterna kom på tornens design över en lunch och illustrerade detta med cigaretter. Dvs, att man skulle bygga nio torn som skulle sitta ihop men inte sluta på samma höjder. Idag finns 406 hissar i tornet. Flera kvarter fick rivas för att möjliggöra detta torn, som tog fyra år att bygga, som fram tIll och med 1998 var världens högsta byggnad!

Dag 2- Chicago

Kategori: Dagbok

Efter att somnat direkt vi la huvudena på kudden igår, vaknade vi redan 06.30 imorse. Efter en riktig god natts sömn förutom att vi båda hade vaknat vid 4 av att sopbilen var och hämta soporna i kvarteret.
För att komma igång ordentligt, blev det en riktigt amerikansk frukost på en dinner precis runt hörnet från hotellet. Blev scrambled eggs med bacon och toast. Te och apelsinjuice för pappa och kaffe för Andrea.

Efter att vi fyllt på med energi blev det en kort promenad till ett busstop för Chicago hop on-hop off. Började med att åka söder ut för att sedan sväng tillbaka och åka norr över längs med Lake Michigan. Härifrån fick man en väldigt fin vy över Chicago skyline.

Åkte förbi Navy Pier, Hancock skyskrapan ( som varit Chicago högsta skyskrapa innan Willis Tower) för att slutligen hoppa av vid Willis Tower, tidigare Sears Tower. Namnet förändringen skedde för 4 år sedan. Då Willis, försäkringsmäklare, skrev hyreskontrakt för två våningar av 110, 3 %  av den totala ytan, krävde de att skyskrapan skulle byta namn till deras företagsnamn, vilket man gick med på.

Vi tog sedan en tur upp i denna enormt höga skyskrapa. Först ner två våningar för säkerhetskontroll, biljetter och lite info om tornet innan vi tog hissen upp till våning 103 på 60 sekunder, en riktigt snabb resa som skapar lock för öronen. Här hade vi en himla fin utsikt runt hela Chicago, dagar som idag molnfria och soliga kan man se flera mil iväg.

Efter detta stop blev det en vätskepaus i en närliggande park. Härligt i solen, dock bara 5 grader idag. En av bussguiderna sa att temperaturen ligger nästan 10 grader lägre än normalt för årstiden.

Sedan hoppade vi på bussen igen för resten av turen samt för att åter åka till Navy Pier, där tanken var att ta en båttur. Dock blev det ingen båttur då det endast fanns en typ av tur för säsongen. Under sommaren finns det ett bredare utval. Vi tog en promenad ut på piren och fick åter igen en väldigt fin vy över Chicago skyline.

Här ifrån hoppade vi åter på bussen för att komma något närmare Millennium Park. En park i central delen med flera skulpturer bl.a. "bönan".

Efter att vi promenerat runt i parken började vi bli hunriga, stod oss rätt länge på frukosten. Och vi började se oss om efter ett ställe. Ulf var sugen på en köttbit. Så återigen hittade vi n typisk amerikansk dinner. Ulf fick sin steak. Dock är det många frågor när man beställer och många val man kan göra. Hur vill du ha din potatis? Sallad eller soppa? Sallad, vilken dressing? Ojoj bara att man vänjer sig. Andrea tog en avokado och kyckling sandwich, om mer visade sig vara en typ utav hamburgare. Till detta beställde Ulf en lokal öl, Gren line, en ljus och fräsch öl.

Efter allt detta och en rejäl middag blev det en promenad tillbaka till hotellet för att blogga lite samt planera morgondagen, då vi påbörjar resan på Route 66.

Ulfs intryck av Chicago har varit, va stort! Och vi har upplevt staden på bästa sätt genom att ta oss runt både med buss och ben. Och bara ta in allt runt omkring miljön, byggnader och människor.

Om ett tag blir det ytterligare en promenad för att uppleva Chicago ytterligare innan det blir en tidig kväll då vi ska upp tidigt imorgon för att hämta bilen och påbörja resan. Imorgon ska ca 50 mil avverkas ner till St.Louis.

Första middagen!

Kategori: Resan

På amerikansk mark blev de här den första middagen på väg till United Center!

Gott och nyttigt!

Chicago Black Hawks vs Nashville Predators!

Kategori: Resan

Vi hade rekat och skaffat biljetter hemma i Sverige så iväg till United Center tillsammans med drygt 21 000 andra Chicagobor. Chicago ägde de två första perioderna och ledde med 2-0 Men sedan vaknade gästerna och var ifatt efter tre perioder. Förlängning fem min med fyra spelare vardera. Inga mål och straffar där de tre första inte förändrade resultatet. Först i femte omg vann hemmalaget. Vilket liv!

Taxi hem och 23.15 släckte vi och då var klockan hemma 06.15 på tisdagsmorgonen.

En lång dag var till ända!

Hotellet i Chicago!

Kategori: Resan

Best Western Grand Park Hotel i södra delen av downtown.

Passkontrollen!

Andrea var först att träda fram och hon blev ordentligt utfrågad om tid, varför USA, tid och om hon varit där tidigare. Hon kom till slut in i landet.

Skillnad för Ulf - inga problem - hejade och lämnade fingeravtryck och blev fotograferad och sedan var det klart.

Vad kunde det bero på?

Shuttle!

Kategori: Resan

Från flygplatsen fixade vi en liten shuttlebuss och det var bara ytterligare ett sällskap som gick av tidigt och därefter så guidade chauffören oss genom hela Chicago downtown. Perfekt och kl 15.00 så anlände vi till hotellet.

Där väntade två paket på oss. Ett med färdbeskrivningen och ett med biljetterna till kvällen!

Lång resa!

Kategori: Resan

I söndags kl 18.15 skjutsade Kerstin och Jonas oss till Arlanda och hotellet på Sky City. Efter lite rek, MM och lite mat så släcktes det redan 21.15.

Lätt frukost 04.00 och sedan iväg kl 06.20, 20 min sena, mot Frankfurt.

Landade lite före 08.00 och på en flygplats som var STOR men mycket välordnad.

Ny start 10.50 och även här 20 min sena. Landade 19.20 och då var tiden här i Chicago 12.20.

Framme efter en lånnnnng resa!

Arlanda

Kategori: Resan

Nu är vi verkligen på väg! Incheckade och sitter nu vid gate 9 och väntar.

Vi lyfter med första planet 06.00 som lyfter från Arlanda denna morgon. Så här på Arlanda är detta inte så mycket aktivitet än och inte så många ställen öppna.

Vi har fast den tidiga morgonen sovit nästa 6 timmar då vi valde att sova på hotell här på Arlanda. Kan varmt rekommendera nya Clarion hotell. Som dessutom serverade oss frukost fast tidig utcheckning.

Vi hörs från andra sidan Atlanten!