Följ Andrea & Ulf genom USA

Här kommer Ni att få följa vår resa i USA, som ska ta oss från Chicago till San Francisco, längs Route 66 och Highway 1. Samt våra förberedelser inför denna resa. Välkomna!

Dag 11 Holbrook - Grand Canyon (Williams)

Kategori: Dagbok

Imorse ställdes till och med klockan för att säkerställa att vi skulle komma iväg tidigt. Men båda vaknade vi innan klockan ringde kl 06.00. Vi kom iväg kvart över sju och körde då mot Flagstaff drygt en timmes körning. Körde in i Flagstaff för att besöka Visitor Center och höra med dem om det var möjligt att ta en annan väg upp till Grand Canyon, på hotellet hade de nämligen bett oss kolla detta då delar av den väg vi ville ta är avstängd. Men på tjejen på Visitor Center sa att det gällde en sträcka längre upp och skulle inte drabba oss.

Vi körde norr ut för att köra in till Grand Canyon via deras Östra entré, men innan dess hade vi ett annat stop. Nämligen en annan national park öster om vägen. Detta vid en vulkan och lavabäddar samt bostadslämningar från indianer, det var en sträcka på 56 miles som gick en loop och vi körde sedan på vägen norr ut igen.

Klockan 12 körde vi in genom entrén till Grand Canyon! Dagens stora mål! Och vilket område, går knappt att beskriva man måste se det själv. Genom bilder går det inte heller att beskriva. Helt makalöst.

Vi åkte som sagt in genom den östra entrén och sedan kunde vi köra längs med kanten till södra entrén. På denna sträcka fanns många utsiktsplatser så det blev några stop. Andrea vågade sig fram men Ulf var lite rädd för höjderna.

Sedan kom vi till södra entrén och här ligger Grand Canyon by och inne i national parken finns ett antal hotell, stugbyar och campingplatser. Här intog vi även en sen lunch på ett klassiskt lunchställe som påminde om lunchställen på universitetet där Andrea pluggade i South Dakota. Idag blev det en klassiskt lunch, spagetti och köttfärssås och det smakade riktigt bra.

För att fortsätta väster ut måste man ta en såkallad shuttelbuss. Detta för att utsiktsplatserna är väldigt små och klarar inte av alla besökare så istället får man lämna bilen och ta sig gemensamt ut.  Bussarna går var 10:e minut så det var smidigt och stannar på väg ut 8 gånger och på tillbaka vägen 3 gånger. Sträckan var ca 1 mil och man kunde även gå denna sträcka längs kanten. Något Ulf inte ville göra. Vi valde att hoppa av vid några stop och kolla in ställena och det var helt otroligt.

Tillbaka vid bilen efter ca 2 timmar och då körde vi mot dagens andra stora mål, nämligen flygplatsen utanför nationalparken. Vi vill nämligen båda åka helikopter över Grand Canyon. När vi kom in fick vi dock reda på att det inte skulle gå flera turer idag men bokade en i morgon kl 9. Så imorgon blir det åter en tidig morgon. Då vi bor nere i Williams ca 1 söder om Grand Canyon. Så imorgon blir det två timmar extra på en otroligt rak väg för att komma upp i luften över Grand Canyon men det tycker vi båda att det är värt.

Idag har vi hamnat på en Ranch Resort precis vid Interstate mitt ute på landet. Fanns absolut inget i närheten. Sämsta läget hittills och dessutom inget varm vatten på rummet men efter att kocken !?! kom och försökte fixa detta utan att lyckas fick vi ett nytt rum med varm vatten. Men vi var inte så sugna på att äta på restaurangen så vi körde in till Williams som visade sig var en jätte mysig stad och köpte sallad till middag som vi intog här på rummet. Köpte även frukost då vi missar den på hotellet imorgon då vi måste åka vi 7, men det kanske inte gör något när vi tänker efter.

Och ett tips till herrarna som ligger två dagar efter oss! När ni ska till Grand Canyon ta väg 89 norr ut i Flagstaff, gör sedan in östra entrén till GC och sedan väg 180/64 ner söderut igen.