Följ Andrea & Ulf genom USA

Här kommer Ni att få följa vår resa i USA, som ska ta oss från Chicago till San Francisco, längs Route 66 och Highway 1. Samt våra förberedelser inför denna resa. Välkomna!

Dag 8 Vilodag i Albuquerque

Kategori: Dagbok

Idag var det första vilodagen under resan över till Los Angeles, efter fem dagar på vägen kändes det rätt skönt att vakna i morse och inte känna någon press av att komma iväg skapligt. Igår innan vi la oss sa vi att vi kan ta en sovmorgon och sova ut men Andrea vaknade redan kl 6 ändå. Tog det ändå lugnt och gick ner till frukosten strax efter 8.

Gick till hotellets frukost matsal och vi kollade båda runt för att se vart frukosten var uppställd men inte såg vi någon frukost. Utan här skulle man sätta sig till bords och beställa in frukost från en speciell frukostmeny för hotellgästern. Väldigt trevligt. Blev pocherade ägg, engelsk muffins och fruktsallad för Ulf och för Andrea yoghurt, fruktsallad och bagel.

Det var en bra start inför vår promenad vi tänkte ta efter frukosten. Redo att utforska staden och äntligen få gå ordentligt. Träningsklädda  och med med gympaskor på fötterna gick vi mot Old Town och sedan vidare mot Down Town, väldigt skönt och vi var ute ca 2 timmar då det fanns mycket att titta på.

Old Town

Down Town

Vi vart även tagna som boende i stam då en bil med turister stannade och frågade oss om vägen. Och Andrea hade kolla på kartan så hon kunde guida dem vidare.

Sedan tillbaka till hotellet för dusch och ombytte. Sedan tog vi bilen upp till den berömda linbanan, som tyvärr var avstängd men vi ville i alla fall åka upp och se vart den startade. Linbanan är avstängd för underhåll och när vi kom upp såg vi två killar som hade firats upp i en liten korg och arbetade med något längs linan.

Mannen som ledde arbetet kom ner och pratade med oss då vi stod och kollade, han berättade att man höll på att korta ner själva linorna då dessa töjt ut sig! Fascinerande, han kunde även berätta att denna linbana inte var väldens längsta längre då man byggt en i Armenien som är 1,5 km längre. Vi tyckte att det var lite tråkigt att den var stängd för arbete just nu när vi är här men han berättade för oss att hade den varit öppen, hade de inte kört idag på grund av att de blåste för mycket idag. Så då kändes det rätt okej.

Vi gick redan runt och kollade lite och kollade på den fina utsikten man ändå hade ner mot staden.

Då såg vi två par som satt och hade picknick och vi kände igen dem. De var de som frågade om vägen tidigare på dagen. Vi gick fram och började prata med sällskapet, det visade sig att ett av paren bodde i Los Angeles och de andra i San Francisco. De bjöd på smörgås och vin dock inte till Ulf som körde. De var här på en veckas semester och hade åka nya Route 66 (interstate) hit. Vi passade på att fråga om tips inför vårt Los Angeles besök, vad ska man göra när man bara har två dagar på sig? Fick en hel lista på saker vi skulle försöka se ena dagen. Och när vi frågande om Universal Studios rekommenderade de istället Disney World. Vi tackade för oss genom att lämna adressen till bloggen samt Ulfs visitkort.

Sedan ner för backen igen för lite energipåfyllning både för oss och bilen. Blev sedan att köra ut ur stan till nordvästra utkanten för ett besök på the Mall (köpcentret).

Syns det att det blåste rätt bra? Och detta var innan vi gick in.

Andrea tog sig igenom utbudet av butikerna på 1 timme, inte så bra utbud men det vart i alla fall en stor påse från....

När vi sedan lämnade köpcentret som allt är inom hus hade det verkligen börjat blåsa upp. Vindarna tog med sig mycket sand så det blev en dimma över staden och bergen vi tidigare sett runt staden syndes inte längre.

Körde ner mot stan igen och parkerade bil vid hotellet och gick ner mot Old Town igen, denna gång med pengar så att Ulf kunde göra några inköp han sett under morgonens promenad. Blev lite souvenirer....

Sedan ett stop på Starbucks innan vi åter igen landad på hotellet för en lugn kväll då det imorgon blir en tidig morgon med avfärd mot golfbanan.