Följ Andrea & Ulf genom USA

Här kommer Ni att få följa vår resa i USA, som ska ta oss från Chicago till San Francisco, längs Route 66 och Highway 1. Samt våra förberedelser inför denna resa. Välkomna!

Dag 4 St. Louis - Springfield

Kategori: Dagbok

Dagen började med att vi intog frukost på hotellrummet som Ulf var och inhandlade på en mack utanför hotellet. Sen utcheckning strax innan 9. Dagens första mål var downtown St. Louis. Andrea var kartläsare och vi skulle enligt kartan hålla oss på väg 64, som skulle gå rakt in mot målet. Men någonstans gick det fel, vi åkte rakt fram men inte på väg 64. Så vi hamnade i lite skumma kvarter, glad att bilen var låst och vi hade grön ljusen med oss.

Målet var Gateawy Arch, en båge som symboliserar St Louis roll som port västerut. Denna båge som är 192 meter hög och i bågen finns ett spårvagnsliknande liftsystem. Planen var att ta en tur upp men när vi kom till biljettförsäljningen visade det sig att nästa lediga tur gick 12.45. Så vi hoppade detta, vilket Ulf sedan var lite lättad över.

Vi påbörjade sedan resan på Route 66, tack vare bra trafiksystem och gps är det inga problem att hitta. Körde ca 30 min innan det blev ett kaffe/the stop på Starbacks. Njöt en stund ut i det fina soliga vädret, dock ingen jättevärme när solen försvinner.

Kom ut utanför bebyggelsen och märke stor skillnad på naturen mot igår. Vägen svängde mycket och det var också många branta backar både uppför  och nerför.

Fick syn på en skylt om en golfbana, så Ulf svängde av för att utforska denna. Den var öppen och ute på banan fanns lite människor. Banan och clubhuset var lik Strängnäs GK. Imorgon blir det nog lite annorlunda när vi ska besöka Southern Hills i Tulsa, som är en superprivat.

Det finns två sätt att uppleva Route 66. Dels åka de nya motorvägarna alt. följa Route 66 skyltarna som leder en längs den riktigt vägen, som dock inta är underhållen och på vissa delar heller inte finns kvar (som man får ta alternativa vägar). Vi har 8 dagar för att genomföra de 400 milen, så vår resrutt går mesta dels på motorvägarna. Men idag var dagens etapp bara 34 mil så vi valde att åka den gamla vägen, som är väldigt bra uppmärkta med skyltar. Fascinerande att åka genom detta landskap och genom små byar.

Blev en lunch på ett känt ställe Pizza Hut,  men istället för amerikanarnas sätt stor pizza och läsk. Blev det lite pizza och stor tallrik från salladsbuffé.

Sedan fortsatte vi längs gamla Route 66 men med ca 1 timme kvar till dagens sovstopp valde vi att köra på motorvägen. Kom till hotellet eller rättare sagt motellet vid 17. Detta motell öppnad 1938 och är ett av Springfields äldsta nu öppna hotell. The king, Elvis, hade till och med bott här 1956. Det ligger längs med Route 66.

Blev en lite promenad runt motellet och sedan tog vi bilen till Walmart för inköp av lite middag och annat smått och gott. Tillbaka till motellet för att läsa på inför morgondagen, middag och försöka komma i säng skapligt. Då vi imorgon ska åka drygt 50 mil till Oklahoma City.