Följ Andrea & Ulf genom USA

Här kommer Ni att få följa vår resa i USA, som ska ta oss från Chicago till San Francisco, längs Route 66 och Highway 1. Samt våra förberedelser inför denna resa. Välkomna!

Dag 5 Springfield - Oklahoma City

Kategori: Dagbok

Dagen började tidigt, Ulf var dock lite svår väckte i morse. Frukost på rummet och packa i ordning allt. Börjar få rutin nu efter några stop.

Kl 08.00 checkade vi ut och rullade ner till downtown Springfield för ett besök på Route 66 visitor center. Fanns lite info och broschyrer om Route 66 i anslutning till Springfield. Dock var det en trevlig kille som jobbade där som kunde berätta en hel del bra info till oss. Som vi skulle behöva under dagen.

Rullade sedan ut ur Springfield med målet för dagen Oklahoma city, ca 50 mil sydväst. Körde ca 1 timme på Interstate (motorvägen)  innan vi körde av på gamla Route 66. Detta för att komma in i Kansas. Route 66 gick nämligen genom 8 delstater, där Kansas var en av dem. Men hade vi åkte på på Interstate hade vi missat Kansas, då denna går direkt från Missouri in i Oklahoma.

I Kansas åkte vi över en riktigt gamla bro som fanns kvar från Route 66 tiden, kallad the Rainbow Bridge. Denna som stod kvar var en av tidigare tre.

Efter en kort sväng i Kansas åkte vi in i Oklahoma, följde Route 66 skyltarna och hamnade på grusväg, vi undrade om det verkligen var rätt men fortsatte och när vi åter nådde  asfalt fanns lite info om grusvägen vi nyss hade kört. Det var delar från vägen med asfalt i mitten (som idag var väldigt sliten) som anlades 1922 och fungerade som Route 66 fram till 1937. Och som sedan hade bibehållits i orginal skick.

Körde på och upp på Interstate igen och denna gång genom vägtull. Kom till Tulsa strax efter 12 och intog lunch på ett känt snabbmatställe. Till Tulsa hade vi avverkat ca 2/3 av dagens sträcka.

Efter lunch knappade vi in adressen till Southern Hills och efter 15 min körning såg vi golfbanan som hade 2 m högt stängsel med tre rader taggtråd. Vid infarten stod det en vaktkur så vi försökte inte ens komma in, då vi sedan tidigare hört att denna golfclub var superprivat. Vi stannade till på en närbeläggen parkering och Ulf tog sig över och pratade med vaktkillen, som var pratsam och berättade en del om banan och klubben som hade ca 900 medlemmar där det flesta körde exklusiva bilar så som Ferrari. Han kunde tyvärr inte släppa upp oss men Ulf besökte snabbt greenen hål 3. Gav sedan ett scorekort men hade velat ge en bangudie till Ulf men detta hade han tyvärr inte tillgängligt i sin lilla kur.

Sedan styrde vi upp på Interstate igen och den väg mellan Tulsa och Oklahoma city var spikrak i 16 mil. Körde på utan stop då det på denna sträcka knappt fanns några Truckerställen eller Restareas (rastplatser). Genom Illinois och Missouri fanns det gott om Restareas med toaletter och picknickbord, något vi saknade idag.

In i Oklahoma City runt kl 16, vilket gjorde att vi kom mitt i rusning men med en bra kartläsare gick allt bra. Incheckning på hotellet.

Efter en paus på rummet ville vi försöka ta en promenad men vi kom bara runt kvarteret, USA är inget land man går i. Och vi fick lite konstiga blickar. Blev middag på ett ställe på andra sidan vägen, där vi beställde varsin god sallad. Sedan tillbaka på hotellet för att läsa igenom om morgondagen, imorgon är det planerat fyra större stop förutom att köra 41 mil.