Följ Andrea & Ulf genom USA

Här kommer Ni att få följa vår resa i USA, som ska ta oss från Chicago till San Francisco, längs Route 66 och Highway 1. Samt våra förberedelser inför denna resa. Välkomna!

Dag 6 Oklahoma City - Amarillo

Kategori: Dagbok

Vakande upp i Oklahoma, avverkat fyra av totalt nio stater under denna resa. Dusch och packning på rummet enligt rutin och sedan till frukosten som serverades på hotellet. Blev en salig blandning av bagel, toast, äggröra, flingor, juice och kaffe/the.

Utcheckning och avfärd 08.15 mot Amarillo, Texas. Första stopet idag Clinton, OK, på Oklahoma Route 66 museum. Ett väldigt fint museum med historien om Route 66. Kan varmt rekommenderas om man åker Route 66. De visade även en intressant film om vägens historia. Fasinrande hur man runt 1920 kunde bygga denna väg på 400 mil. Här gjordes även resans första inköp, i souvenirbutiken.

Vidare från Clinton till grannstaten Elk city där det även fanns ett museum och Route 66, National Route 66 museum, detta ihop med några andra museum såsom transport, old town och  farm and range museum. Här vart vi dock inte lika imponerade men avverkade alla fyra, mycket pga trevlig personal som blev glad att ha besökare från Sverige.

Lämnade Elk city och vi tyckte det börja närma sig lunch men när vi kom ut på Interstate igen upphörde alla matställen och vi åkte på och kom in i Texas. Landskapet ändrades drastisk till prärie man kunde nästan se cowboys och indianer på fälten. Ingen bebyggelse så långt ögat kunde nå. Trafiken hade även minskat och mest bestod det av Trucks.

Efter 30 min i Texas kom vi till en stad, bra för vi behövde fylla upp tanken. Men inga direkt matställen så vi fortsatta mot Amarillo. Rak väg och jordbrukslandskap med några få hus, både bebodda och övergiva.

Körde in i Amarillo kl 15 och då svängde vi förbi Amarillos travel information, pratade där med en trevlig dam som gav oss bra info och vägledning.

Sedan var det hög tid för lunch och detta intogs på Big Texas, där de serverar biffar på 2 kg!! Dock valde vi lite mindre bitar. Detta ställe serverar biffen gratis om man äter en biff på 2 kg på 1 timme, världsrekordet ligger på drygt 8 min. Då det idag var lördag var det mycket folk på stället både turister och lokalbesökare som intog lördagsmiddagen. Stället hade även en härligt södern inredning.

Efter denna rejäla och sen lunch tog vi en avstickare från Route 66 och åkte 30 min söder om Amarillo, då vi hittat info om detta på nätet och inte i någon guidebok. Vi besökte nämligen USAs andra största canyon. Den skiljer sig dock från Grand Canyon då man i Palo Duro Canyon kan köra hela vägen ner i dalen och köra en sväng där nere. En riktig häftig upplevelse och många amerikaner var idag i parken som hade många fina platser för uppställning av husbilar och tält. Fanns många vandringsleder och cykelleder i området, och det hade nog varit en häftig upplevelse att ta en hick i området.

Dags att köra mot hotellet men först en sväng genom Amarillo på Route 66, sedan inteckning kl 19.00 Senaste inteckningen hittills, lite komiskt med tanke på att gpsen i morse visade att vi skulle vars framme kl 12.30. Men idag hade vi mycket att se längsvägen.

På grund av sen lunch och rejäl lunch blev det inköp av kvällsfika på macken granne med hotellet.Och sedan återhämtning på rummet. Konstigt att man kan bli så trött av att bara åka bil men väldigt många intryck hela tiden gör att man varje kväll somnar gott.