Följ Andrea & Ulf genom USA

Här kommer Ni att få följa vår resa i USA, som ska ta oss från Chicago till San Francisco, längs Route 66 och Highway 1. Samt våra förberedelser inför denna resa. Välkomna!

Dag 7 Amarillo - Albuquerque

Kategori: Dagbok

Vaknade idag upp till ett mörkt Amarillo kl 06.30, vanliga rutinerna och sedan till frukosten på hotellet. Lite bättre utbud än gårdagen men minus för juicemaskinen som inte funkade.

Sedan iväg i bilen kl 08.00, svängde förbi ett byggvaruhus för inköp av sprayfärg !?! och 24 flaskor vatten, gäller att bunkra när man ska ut i öknen. Sedan till Cadillac Ranch, tio stycken Cadillacar som är nedgrävda på en åker strax väster om Amarillo. Dessa kallas även "Hood Ornament of Route 66". Dessa Cadillacar som är fullt nersparyade med hälsningar Och även vi tänkte lämna en hälsning. Dock fegade vi ur då det fanns skyltar om att man inte fick plus att det var fler där samtidigt som oss. Men bevis på att andra gör detta fanns på åkern runt om. Så nu har vi två sprejburkar i bakluckan som vi måste göra oss av med.

Sedan vidare på Interstate i några mil innan vi körde av i Vega för tankning, härifrån körde vi vidare på gamla Route 66 till Adrian. Adrian är Route 66 mittpunkt, 1139 miles till Chicage vs. Los Angeles.

Här finns ett cafe som funnits sedan 1928. Idag ett väldigt populärt ställe för de som kör Route 66. Här gjorde vi såklart ett stop och blev väl mottagna av ställets ägare Dennis. Blev en förmiddagsfika med en väldigt amerikans paj, chocolate chip pecan. Riktigt mumsigt. Kollade även i den fina souvenirbutiken och här blev det även ett inköp för Andrea. Dennis tipsade oss om många saker längs vägen bl.a. rekommenderade han oss att ta den riktigt gamla vägen upp till Santa Fe, den del som redan 1937 sluta tillhöra Route 66. Efter 1937 gick Route 66 rätt genom prärien och Dennis berättade att under de två timmarna skulle vi inte se något förut prärie och bara köra rakt fram. Kan varmt rekommendera ett besök på Midpiont Cafe i Adrian för de som tänker göra denna resa i framtiden, om det är så att vi lockat någon.

Strax innan vi skulle lämna cafet kom ett danskt par in. Såklart var vi tvungna att prata med detta par och det visade sig att de var på husbilsemester och att de i natt hade sovit i Pulo Duro. De hade sett en annons i en tidning i Danmark om att köra husbil åt förtag som behöver hjälp med transporter i detta stora land. De hade hämtat en ny husbil utanför Detroit på fabriken och hade sedan tio dagar på sig att transportera denna till Denver. Därifrån skulle de sedan fortsätta med bil under en vecka och flyga hem från Los Angeles.
De visade även upp husbilen för oss och när vi kom ut på parkering kände vi igen den och vi såg den igår i canyon, lite komiskt. Husbilen var väldigt fin och amerikansk med storsäng, superstor skinnfåtölj, stor kyl/frys och plattv. Ett rikigt minihem.

Sedan började resan mot Albuquerque på Interstate. Körde på och åkte över gränsen till New Mexico, riktigt priärielandskap, platt och raka vägar.

Vi åkte en bit och svängde sen av enligt Dennis rekommendation på en lite väg upp mot bergen. Här var vi nästan ensamma. Åkte på och landskapet ändrades till bergigt och mer växtlighet.

Några få rancher och hus längs vägen, så det kändes väldigt öde. Men efter 40 min kom vi fram till Interstate 25 som går från New Mexico upp mot Colorado. Här låg en bensinmack och vi gjorde ett toastop. Och här verkade det vara traktens samlingspunkt.

Vi fick en kommentar om att vi var långt hemifrån, då vår bil är registrerad i Michigan och vi svara ja verkligen vi är från Sverige. Detta visade sig vara Bob som var från södra New Mexico, han hade flyttat dit efter 50 år i Denver, Colorado. Han hade valt att flytta söder över för att slippa vinter. Idag skulle han dock möta upp en kille från Denver som skulle köpa hans motorcykel som han hade på släp.

Vidare härifrån mot Santa Fe, en riktigt mexikansk stad. Här är det lag på att alla hus ska ha den mexikanska stilen Adobe. Riktigt fint men lite skumt då man knappt ser husen då de har samma färg som landskapet bredvid. Här körde vi bara runt en sväng för att reka inför ett kommande besök på tisdag. Blev en lunch på McDonalds då vi båda vid denna tid 15.30 var väldigt hungriga.

Klockan var dock bara 14.30 då vi körde in i New Mexico fick vi även en timme till. Så nu är klockorna ändrade igen och vi är åtta timmar efter er där hemma.

Tog en riktigt liten väg ner från Santa Fe för att Ulf skulle reka ett annat besök tills på tisdag då blir det nämligen golf på Paa-Ko. I morgon var det tävling på banan men på tisdag skulle det inte vara några problem. Så då ska Ulf spela golf och Andrea köra golfbil.

Sedan körde vi ner sista biten till Albuquerque, för dagens stop, som ligger omgiven av berg. Där vi kommer bo tre nätter, skönt. En fridag samt en dag till i Sankta Fe enligt programmet. Här verkar det dock finns mycket att utforska så vi kommer nog ha fullt upp. Planen för i morgon var egentligen att ta en linbana strax utanför staden upp i bergen. Världens längsta mellan pelarna, total längd 2,7 miles. Dock fick vi idag reda på att denna är avstängd till och med fredag! På grund av vårunderhåll, ett antiklimax. Men vi ska nog kunna hitta på något annat spännande. Åter ett väldigt fint hotel som ligger strax utanför the Old Town.

Dagen avslutades med en kort promenad och sedan middag på hotellet, där föraren efter fem hårda dagar på vägen slog till på en öl.